Direktlänk till inlägg 16 oktober 2009

Samaria

Av Ulf - 16 oktober 2009 10:53

 


Innan jag ger mig i kast med en recension av ovanstående film står jag inför ett litet pikant problem - originaltitlar eller inte? Jag är allergisk mot dåliga svenska och engelska översättningar av titlar och brukar föredra att använda mig av originaltitlar när jag skriver. Vad tycker ni? Bör jag inkludera den internationella titeln också? Hur som helst är den internationella titeln i det här fallet Samaritan Girl.


Jae-Young är prostituerad på eftermiddagarna efter skolan. Hennes bästa vän Yeo-Jin är hennes "hallick" och tar hand om pengarna som ska gå till en resa till Europa för de båda flickorna. En dag missar Yeo-Jin att två poliser ska göra en razzia mot ett motell där Jae-Young arbetar. Jae-Young har att välja mellan att bli arresterad eller att försöka ta sig därifrån. Hon bestämmer sig för det senare och faller handlöst från ett fönster. Allvarligt skadad tar Yeo-Jin med henne till sjukhuset där hon senare dör. Yeo-Jin har fruktansvärt dåligt samvete för vad som har hänt och beslutar sig för att göra sin egen form av botgörning.


Sydkorea är Asiens absolut bästa filmland just nu och har varit det de senaste tio åren. Även om jag gillar japansk kitsch så är det till den lilla grannen i väster som gör filmerna av högst kvalité. Samaria är ytterligare ett exempel på detta. Skådespelarna, särskilt Ji-Min Kwak som Yeo-Jin och Eol Lee i rollen som hennes far, är superba och lämnar inget övrigt att önska. Förhållandet mellan far och dotter är otroligt vackert och tragiskt skildrat, vilket inte minst är Eol Lees förtjänst som den välmenande fadern.


Ki-duk Kim har gjort en otroligt vacker film satt i ett sydkoreanskt höstlandskap som både känns levande och väldigt sällsamt. Jag har inte sett något annat han har gjort för att jämföra med, men om det är tillnärmelsevis lika snyggt som det här är han definitivt en regissör att hålla ögonen på. Vad som verkligen utmärker Kim är hans sätt att låta skådespelarna ta sin tid och inte prata sönder sin film med onödig dialog. Det här är ett utmärkt exempel på ren filmkonst - att berätta utan ord.


Manuset, även det av Kim, är välskrivet och ändrar tema flera gånger genom filmens dryga 100 minuter. Det genomgående temat är dock sexualmoral och att se en koreansk film om detta ämne blir i viss mån en utbildning inom samma område. Jag som sekulariserad svensk har en viss typ av moral när det kommer till de här frågorna och en kristen korean har en annan. Det är skillnaderna däremellan som gör filmen så intressant. Som betraktare måste man sätta sig in i ett nytt moralsystem och det är både spännande och givande. Samtidigt är det inte en fördömande film utan snarare ett konstaterande av hur saker och ting ligger till. För den som trots allt har svårt att se sex på film i för stor utsträckning kan jag avslöja att det inte ens visas någon sexakt. Eller som min sambo sa: "En film som handlar otroligt mycket om sex utan att visa sex". Allting ligger i betraktarens fantasi. Det gäller även det öppna slutet som inbjuder till diskussion.


Det här är en rent ut sagt skitbra film. Jag vet att jag ger högsta betyg lite väl ofta, men så går det när man ser om favoritfilmer.


Betyg: 5 sällsamma historier av 5 möjliga



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards