Direktlänk till inlägg 6 november 2009

Thomas Di Leva och bloggdrevet

Av Ulf - 6 november 2009 00:57

 


Det har väl inte undgått någon vid det här laget att det är Thomas Di Leva det talas om i rubrikerna om "folkkär artist misstänkt för kvinnomisshandel", exempelvis på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6075621.ab. Jag tänker inte försöka mig på att varken försvara eller fördöma Di Leva - det är domstolens uppgift - men jag blir bara så trött när jag klickar igenom bloggosfären och ser det ena inlägget efter det andra om att Di Leva är Satan själv eller liknande. Många artister, författare, filmskapare, konstnärer och alla andra tänkbara kulturarbetare har skitit rejält i det blå skåpet både en och två gånger. Att man kanske får en annan bild av personen man beundrar är en sak, men gör det hans eller hennes skapelser till sämre konst?


Nu tycker jag väl inte att Di Leva har gjort mer än en handfull riktigt bra låtar, men det är inte det det handlar om. Gjorde Woody Allens svinerier när han gifte sig med sin adoptivdotter Annie Hall till en sämre film? Nej, det är fortfarande en av de bästa filmer om mänskliga relationer som gjorts. Diskvalificerade sig Roman Polanskis filmer från all beundran när dess skapare hade sex med en minderårig? Blev Cornelis Vreeswijks bakkatalog sämre när han spöade skiten ur transor och sen skrev en låt om det? Blev Michael Jackson mindre tongivande som 80-talets popkung när det fördes upp anklagelser om barnsex på 90-talet? Jag kan hålla på i det oändliga med exempel, men det är inte det som är grejen. Kultur blir inte sämre för att den görs av ett pucko. I Di Levas fall dessutom ett förmodat pucko.  

 
 
Nilla

Nilla

6 november 2009 11:02

Haha!! försöker du plocka läsare genom att skriva om DiLeva? ;) Men som vanligt håller jag nog med dig, kulturen blir inte sämre för att skaparen gör dumma grejer. Däremot drar man ju sig för att köpa nått som skaparen har gjort efteråt, man vill ju inte stödja en kvinnomisshandlare, eller hur?

http://nillaraff.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Erik

6 november 2009 16:12

Jag tycker det är för jävligt att hänga ut folk som inte visat sig vara skyldiga. Jag tycker denna typ av blogganda är rent svineri.

 
skitfinkultur

skitfinkultur

6 november 2009 16:27

kan som sagt inte annat än att hålla med dig, erik. tack för kommentaren.

http://skitfinkultur.bloggplatsen.se

 
nilla

nilla

6 november 2009 17:45

Vill ha min blogg anonym, men skicka ett mejl till nilla_c87@hotmail.com, så kan du få det därigenom. Mitt namn är one of a kind... ;)

http://nillaraff.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards