Direktlänk till inlägg 15 mars 2010

Hellboy (Director's Cut)

Av Ulf - 15 mars 2010 17:06



Regi: Guillermo del Toro

Skådespelare: Ron Pearlman, Jon Hurt, Selma Blair mfl.

Produktionsbolag: Lawrence Gordon Productions

År: 2004

Längd: 132 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11 år


Häng med nu, för nu blir det historierevision! Att Hitler och hans muntra gossar sysslade med ockultism och allsköns skumheter är välbelagt. Att de skulle ha invaderat en ö utanför Skottland för att göra det var en nyhet för mig. Hur som helst, en mäktig mystiker vid namn Rasputin (ja, den Rasputin...fråga inte) lovar Hitler att han kan öppna portalen till de sju kaosgudarna. Med hjälp av dessa kan Hitler krossa de allierade en gång för alla. Ritualen blir dock avbruten av de allierade styrkorna tillsammans med deras egen expert på det ockulta, Trevor Bruttenholm. Ingenting hann komma igenom portalen. Ingenting föutom en liten röd demon med en stennäve. Drygt 60 år senare leder Bruttenholm en topphemlig organisation som kämpar mot paranormala hot. Deras lille röde demon har vuxit upp till ett imponerande vapen med attitydproblem. Plötsligt återvänder Rasputin från de döda (igen?!) och helvetet, om ordvitsen ursäktas, brakar löst.


Jag älskar serier, men jag har aldrig fallit för Hellboy. Detta trots tappra försök. Jag såg filmen när den kom, förpassade den till min samling av serietidningsfilmer, och glömde i stort sett bort den. Jag har fortfarande inte haft någon vidare drivkraft att se del två, men när jag hittade den väldigt billigt på en utförsäljning tänkte jag att "vad fan, jag ger Hellboy en andra chans." Nu förstår jag verkligen inte varför.


Karaktären Hellboy är riktigt trist. Jag antar att han ska ses som en "känslig hårding" men för mig verkar han mest som en emofjortis med stora muskler. Allting är "whine, bitch, moan". I så fall är hans partner, Abe Sapien (Doug Jones) mycket mer sympatisk. Dessvärre får han inte särskilt många scener. De scener han har emot Hellboy är filmens absolut bästa. Hans röst görs för övrigt av David Hyde Pierce. Han är alltid hörvärd. Rasputin, spelad av som vanligt typecastade Karl Roden, är en skurk som är totalt överdriven men saknar dessvärre den charm som skulle gjort honom minnesvärd. John Hurt spelar den mysige fadersfiguren Bruttenholm och det märks att han går mest på sparlåga. Andra skådespelare, så som Selma Blair, är totalt förglömliga.


Jag hade kunnat uppskatta den här filmen mer än vad jag gör om den bara hade haft en engagerande actionhistoria att falla tillbaka på. Nu blir manuset en kopia av dussintalet andra, bättre, filmer. Hjälte skapas, ond kille vill förstöra världen (varför vill alla förstöra världen? Han måste ju själv bo nånstans? Eller?), ond kille dör. The End. Regin är bara...där. Kan någon förklara del Toros storhet för mig? Och börja inte prata om El laberinto del fauno - en av 2000-talets mest överskattade filmer. Nåväl, tillbaka till uppgiften.


Det här är ingen bra film. Det är ingen usel film heller. Det är en film vi sett gång på gång tidigare och setts göra bättre. Vågar jag ge mig på tvåan?


Betyg: 2 historieförvanskningar av 5 möjliga

 
 
Ingen bild

David B

15 mars 2010 23:38

Kan nog hålla med om kritiken vad gäller ettan (hade nog satt 3 av 5 iofs), men tycker du ska se tvåan ändå! Mycket underhållande film, trevlig story och inte så mycket emofånerier. Bättre än föregångaren på alla vis faktiskt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards