Alla inlägg den 9 april 2010

Av Ulf - 9 april 2010 19:40

 




Lund, mitt älskade Lund, har återigen blivit kulturellt åderlåtet. Låter det teatraliskt? Det må så vara, men vad är det egentligen som händer med den gamla kulturstaden? Var det inte Lund som satsade mot att bli kulturhuvudstad? Vi vet hur det gick med den saken (tack som fan, Umeå...) men undertecknad hade hoppats på att den kulturella infrastruktur som i och med kampanjen åtminstone låg i startblocken skulle ge något resultat. Idag fick vi ännu ett bevis på att Lund håller på att bli en kulturell öken om man inte råkar uppskatta studentikos humor. Idag publicerade bland annat Sydsvenskan en artikel om nedläggningen av Biograf Royal - en kulturinstitution i Lund sedan 71 år tillbaka.


Mitt eget starkaste minne från den charmiga biografen på Stora Södergatan kom när jag var elva år gammal. Min far, som sällan eller aldrig går på bio, dukade undan för mitt tjat om att se Jurassic Park. Filmen knockade mig, och världens alla andra elvaåringar, totalt. Filmens kraft till trots var det främst en liten, obetydlig, detalj som fastnade hos mig. Biografens små toalettbås hade under lång tid fungerat som klotterplank för stadens ungdomar. En av kommentarerna inetsat i träet var: "Has it been smooth?" Undertill hade någon skurit in ett svar i entusiastiska bokstäver: "Yeeeeah!". Givetvis försvann allt klotter efter ett tag i och med en välbehövlig uppfräschning av toaletten. Allt klotter utom en liten, obetydlig kommentar. Kommentaren stod kvar där, på inre vänstra dörrkarmen till herrtoalettens enda bås, i många år. Det blev en tradition att gå för att kolla att den fanns kvar varje gång jag gick på Royal. Den var kvar där när jag hänfördes av Forrest Gump, när jag under gymnasiet följde med en flicka jag var kär i för att se Anna & The King och den stod kvar när jag skakande lämnade salongen efter Donnie Darko. Någon gång efter SF tog över driften, 2006, försvann dock klottret. Som sagt, en liten och obetydlig detalj, men charmig och ett tecken på en byggnad som levt.


Jag borde inte vara förvånad. Biografen såldes som sagt till SF och deras ägare Bonniers 2006. Vi vet alla vad den skenande elefanten Bonniers gör mot kulturen i vårt land. Enligt koncernens bokslut för 2009 ökade man ju bara sin omsättning med 4 procent jämfört med 2008. Det är ganska okej om man tänker på den där lilla fadäsen på finansmarknaden som inträffade förra året. På så svaga resultat kan man ju inte vidarebygga sitt imperium, eller hur?  SF Bio gjorde enligt samma pressmeddelande "sitt bästa resultat hittills". 


Så varför all ekonomi? En enkel anledning - SF hade råd att betala den visserligen kraftiga hyreshöjning som fastighetsägaren Dysnomia Sverige tyckte vara skälig. Jag säger inte att en chockhöjning var rätt, men faktum kvarstår - det är vi som är de verkliga förlorarna här. Vi åderlåts på ännu ett kulturellt vattenhål och en biograf med historia går i graven. Jag är fullt medveten om att en eventuell räddning av Royal inte skulle kunna fungera som prejudikat för att rädda varenda liten skitbiograf i landet. Det är dock stor skillnad mellan ett cinemaplex från 1990-talet och en biograf som har så långa anor att man kunde se Gone With The Wind där när det begav sig. Biografen kanske hade visat röda siffror i några år, men det finns pengar att ta av för att bevara en så pass anrik inrättning. Problemet är att viljan inte finns. När kultur enbart behandlas som en marknadsvara får vi vänja oss vid det här scenariot. Kulturverksamheter kommer centraliseras och SF kommer säkert punga ut för fem filmer till om den där förbannade Göta Kanal.


Min egen tysta lilla väderkvarnsprotest består i att härmed bojkotta alla tidningar, böcker, spel, filmer och annan kultur associerad med Bonniers i så stor utsträckning jag kan. Vissa uppoffringar är lätta - jag känner inte att jag behöver läsa om Anna Ankas kärleksproblem i Kvällsposten - men andra kräver lite eftertanke. Nästa gång ni köper böcker på nätet, välj Bokus istället för Bonniersägda Adlibris. Kostar det några kronor mer? Trist läge. Skaffa boken på biblioteket eller köp den på rea om du inte kan avstå från lite tuggummipengar. Avstå från TV4 och deras lekprogram. Inte särskilt svårt det heller. Det här är några exempel på små, små saker ni kan göra för att surra som ettriga myggor kring elefantens öron. Om vi skulle bli tillräckligt många måste till och med elefanten stanna upp och vifta med öronen ett tag. Så om ni liksom jag vill arbeta för en diversifiering av kulturägandet i Sverige - tänk en gång till innan ni handlar från följande företag:


Albert Bonniers Förlag

Wahlström & Widstrand

Forum

Adlibris

Expressen

GT

Kvällsposten

TV4

Dagens Industri

SF (inklusive SF Bio/SF Anytime)

Homeenter

Discshop

Dagens Nyheter

Sydsvenskan (ja, jag är medveten om ironin att länka till en artikel från Sydsvenskan)

Ystads Allehanda

Trelleborgs Allehanda

Kristianstadbladet

City Malmö/Lund


Detta är givetvis bara toppen på isberget, men det är en början. Så ska jag sluta gå på bio? Nej, bara undersöka alternativ till att stödja SF. Håll ögonen öppna för artiklar angående just det i framtiden.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards