Alla inlägg den 6 maj 2010

Av Ulf - 6 maj 2010 16:40




Regi: Prachya Pinkaew

Manus: Prachya Pinkaew mfl.

Skådespelare: Tony Jaa, Petchtai Wongkamlao, Xing Jing mfl.

Produktionsbolag: Golden Network

År: 2005

Längd: 108 min

Land: Thailand

Svensk åldersgräns: 15 år


Kham lever tillsammans med sin far på Thailands landsbygd där de ägnar sig åt att föda upp elefanter. När Khams far beslutar sig för att presentera uppfödningens stolthet för den thailändska kungafamiljen beger de sig in till stan tillsammans med elefanterna. I ett obevakat ögonblick rymmer Khams elefantunge och blir så småningom kidnappad tillsammans med sin far. Kham beslutar sig för att man inte snor elefanter från honom ostraffat...


Tony Jaa är det senaste svart inom asiatisk actionfilm och det med all rätta - Jaa har ett flyt i sina slagsmålsscener som jag inte sett sedan Jackie Chans glansdagar. Han har också blivit en klart mycket bättre skådespelare sedan genombrottsfilmen Ong-bak (2003). Det säger visserligen inte så mycket eftersom han är totalt usel i sina mer dramatiska scener i den filmen. I den här filmen har han inte särskilt många dramatiska scener, eller repliker för den delen, men de få han har fungerar åtminstone helt okej.


Vad som inte fungerar med filmen är manuset som är en rörig soppa som inte vet vad den vill vara. Filmen pendlar mellan att vara nästan farsartad, ibland ofrivilligt, till att helt plötsligt bli fruktansvärt brutal för att i nästa stund bli tårdrypande. Här gäller verkligen det gamla talesättet om för många kockar - filmen hade fem manusförfattare. En av dessa, Prachya Pinkaew, står även för regin som pendlar mellan att vara ypperlig (actionscenerna) till ganska unken (allt annat). Pinkaew är helt klart en mästare på att filma action men borde överlåta de dramatiska scenerna till någon bättre lämpad. Den mest imponerande scenen i filmen är antagligen en actionsekvens som börjar längst ner i ett hotell för att ta sig upp till toppvåningen - i en enda kameratagning! Scenen räknas som en av de längsta actionscenerna utan klipp i filmhistorien och filmen är sevärd bara på grund av den.


Så var det där med underhållningsvärdet. Actionscenerna är bland de häftigaste jag sett på riktigt länge även om de är lite väl brutala för min smak ibland. Missförstå mig inte - det är inget fel på våld i actionfilm, men när protagonisten gör en poäng av att bryta minst ett ben i kroppen på varje skurk under en fem minuter lång fight blir det lätt lite för mycket. Men det som verkligen är underhållande med filmen är dialogen. Dessvärre, eller dessbättre beroende på hur man ser det, är det helt ofrivilligt. Kham springer genom hela filmen runt och vrålar till personer att de ska ge tillbaka hans elefanter. Som mest komiskt blir det när han kommer till Australien och får syn på en gängmedlem han vet är inblandad i stölden. Utan att presentera sig eller dylikt springer han fram och skriker: "Johnny! Var är mina elefanter?!". Jag antar att man måste vara thailändare för att riktigt uppskatta elefanternas betydelse för samhället men ibland blir det en nästan lite, låt oss säga ohälsosam, fokusering på förhållandet mellan man och elefant. Jisses, det var en mening jag aldrig trodde jag skulle skriva. Så för att svara på min egen fråga - det här är en förbannat underhållande film. En b-film så det skriker om det, det råder det inget tvivel om, men den underhöll mig kungligt.


Betyg: 4 bodyslammade elefantungar av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards