Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Lost - sista avsnittet

Av Ulf - 24 maj 2010 17:36

 


Under sex säsonger har vi kunnat följa händelserna på en mystisk ö där x antal människor har underhållit oss med mer och mer ologiska krumsprång. Under förra årets decemberranking skrev jag att Lost till sist hade kollapsat under sin egen tyngd och blivit ganska löjlig om man försökte analysera vad som egentligen hände. Trots det var den underhållande. Nåja, sista säsongen var en berg och dalbana utan dess like när det gällde underhållning kontra logik och sammanhängande story. Jag var dock ganska positiv till hur saker och ting utvecklade sig - tills igår.


Sista avsnittet, eller dubbelavsnittet om man ska vara petig, var en förvirrad sörja där fan och hans moster skulle ha cameos och lyckliga slut. "Förklaringen" på vad tusan som hänt på ön under sex säsonger lyckades bara bli en övertydlig efterkonstruktion. Ärligt talat, jag bryr mig in om vad eventuella fanboys säger - detta var helt enkelt inte bra utan ett totalt fragmenterat slut som föll tillbaka på en trött kristen-judisk världsbild som jag in i det sista hoppades på att slippa.


Det är svårt att skriva något mer specifikt om sista avsnittet utan att spoilers stora som Titanic slinker med i den här texten. Låt mig bara säga att den som väntar på att få svar på några av de mest efterhängsna gåtorna i serien kommer bli besviken. Samtidigt kan jag inte tycka riktigt illa om avsnittet som sådant. Det här är ett riktigt bra fristående tv-avsnitt, med betoning på fristående. Om det inte skulle stå som avslutning för en av det senaste decenniets största tv-serier vore det okej.


Lost är slut och må skiten vila i frid. Ännu en tv-serie att lägga till handlingarna. Det tråkiga är att om 10 år kommer jag antaligen knappt komma ihåg den. Det är synd på en serie vars första säsong fick mig att räkna ner dagarna tills nästa avsnitt.


 
 
Ingen bild

Nilla

25 maj 2010 09:52

Jag håller nästan med dig. Man blir lite trött på PK-tänket med kyrka och grejer.. Känns lite som att jag måste kolla igenom sista avsnittet igen, och sen hela serien för att fatta. Men lost var bra, och avsnittet igår lämnade mig helt utan ord, tills de sista 5 minutrarna typ. Då var jag mest "jaha?? jaja... ja, inte mkt att göra åt.." Men mycket rysningar och en och annan tår fälldes.. Fast jag är väl den som mest bryr mig om karaktärerna och inte mysterierna... ;)

 
Ingen bild

br0909@gmail.com

30 maj 2010 18:42

Om jag har förstått slutet av den sista episoden rätt, så togs hela gänget till himmelen, eller med andra ord DOG(?). Det kan givetvis upplevas som en dum fråga, och det är kanske vad det är men jag vill veta vad du tror.

/MVH Thomas

 
Ingen bild

Lost in Space

22 juli 2010 11:48

Parallellvärlden med kyrkan var en form av mellansteg mellan våran fysiska värld till ett liv efter döden, och det passade de flesta livsåskådningar som har en teori om att det finns en existens efter detta liv. Allt som hänt på ön har hänt, men denna mellanstegsvärld har ingen tid, så vissa av karaktärerna lämnade ön med planet och levde ett helt liv. I denna mellanstegsvärld mötte de sina vänner som dom hade haft så mycket att göra med, men det tog ett tag komma ihåg. En del hade dött före dom, en del efter. Vad som händer när do går in i ljuset vet vi inte, det beror på vilken livsåskådning man har.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards