Alla inlägg den 3 juni 2010

Av Ulf - 3 juni 2010 17:45



Titel: The Sirens Of Titan

Svensk titel: Sirenerna på Titan

Författare: Kurt Vonnegut

År: 1959 (svensk utgåva samma år)

Sidor: 224

Förlag: Orion Books

ISBN: 978-1-85798-884-0


Winston Niles Rumfoord må vara omvandlad till ren energi efter en olycka i sitt privata rymdskepp, men det finns vissa positiva aspekter med att kunna färdas fritt i tidsrymden. Exempelvis har man fullständig kännedom om allt som har hänt och allt som kommer hända i universum. Var 59:e dag sammanstålar alla energisignaturer som utgör Winston i hans gamla hem på Jorden. Där mottas hans profetior med största intresse även om han väldigt sällan ger dem. Han träffar överhuvudtaget aldrig någon alls under sina sejourer på Jorden annat än sin väldigt kyliga hustru. Men plötsligt vill Winston träffa någon. Han vill träffa Malachi Constant - världens rikaste man och ett av världens största as. Han vill berätta för Malachi att hans liv kommer ta en dramatisk vändning...


Det här var en av de få böckerna av Vonnegut som jag sparat till en regnig dag. Inte för att jag på något vis trodde den skulle vara dålig, tvärtom, utan för att jag ville avnjuta den under rätt förhållanden. Inte vet jag om jag lyckades, men som bokens sent presenterade protagonister/antagonister (beror på hur man ser det) skulle säga: "Vem bryr sig?"


Vonnegut presenterar sin djupt cyniska men samtidigt humanistiska prosa på samma sätt som han gör i sina andra böcker. Infall och förklaringar som egentligen inte för historien vidare men som berikar världen den utspelar sig i återkommer ständigt och jag älskar det. Det märks att Vonnegut verkligen älskade att berätta historier konstruera, tankar och teorier med fler bottnar än man först kan ana. Språket varierar men blir aldrig sämre än mycket bra. Vissa idéer jag funnit tryckta på några hundra sidor i dammiga filosofiböcker lyckas Vonnegut kondensera ner till ett fåtal rader och få med samma andemening. Jag är djupt imponerad.


Historiemässigt kommer den här boken säkerligen följa mig ett tag. Den pendlar mellan djupaste sadistiska infall med simpel hämnd som motiv till förbaskat rolig och underfundig. Det enda jag kan komma på som ligger boken lite till last är de väldigt långa kapiteln, vilket inte gör att man kan lägga boken ifrån sig hur som helst. Men, det skulle jag å andra sidan inte vilja göra heller.


Betyg: 5 mindfucks utöver det vanliga av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards