Alla inlägg den 18 juni 2010

Av Ulf - 18 juni 2010 19:08



Titel: The Boys Volume 1: The Name Of The Game

Författare/tecknare: Garth Ennis/Darick Robertson

År: 2007

Sidor: 152

Förlag: Titan Books

ISBN: 1-84576-494-3


Vad skulle egentligen hända i en värld där allt fler människor får superkrafter? Skulle uppdelningen mellan goda och onda vara lika tydlig som i de flesta serietidningar eller skulle moraliska tvetydigheter och övermänniskoideal frodas? I Garth Ennis andliga efterföljare till den briljanta Preacher ställs vi inför de frågorna. I Glasgow blir Hughie vittne till hur hans flickvän bokstavligen pulveriseras framför honom av en "god" superhjälte som springer rakt igenom henne. Några dagar senare kontaktats han av Butcher, en agent från CIA som undrar om Hughie är intresserad av hämnd...


Garth Ennis är min favoritserieskapare, hands down. Hans tidigare nämnda Preacher knockade mig av stolen fullständigt och The Boys är mer av samma stuk. Den här volymen samlar de sex första numren av serien som fortfarande publiceras. Det är våldsamt, ganska motbjudande på sina ställen men framförallt förbannat roligt. Jag känner inte till någon annan författare, serietidningsförfattare eller traditionell bokförfattare, som på ett så fantastiskt sätt lyckas fånga saker som man egentligen inte borde skratta åt men inte kan låta bli. Skrattet fastnar i halsen gång på gång men till sist kan man inte hålla sig. Det här är svart komik på absolut högsta nivå. Den enda jag kan likna Ennis vid är Bill Hicks under hans glansdagar.


Tecknarmässigt är det en nyans mörkare än Preacher och färgsättningen är inte lika talande och dessvärre inte lika bra. Vad jag däremot gillar med Robertsons stil är hans genomgående realistiska ansiktsuttryck även för de mer utflippade karaktärerna. Ennis inflytande är riktigt starkt även på tecknarstilen vilket man också kan läsa om i volymens avslutande skisskapitel. För någon som inte kan dra en rak linje på ett papper är detta otroligt intressant läsning och jag är fortfarande bitter för att jag inte kan teckna om mitt liv så hängde på det.


Jag kan verkligen rekommendera The Boys. Du bör dock inte ha några skrupler om vad du kan skratta åt och ska helst inte vara lättäcklad heller. Vi som står över sådan vett och etikett har en skitkul stund framför oss.


Betyg: 5 kåta bulldogs av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards