Alla inlägg den 29 juni 2010

Av Ulf - 29 juni 2010 20:58



Regi: Paolo Barzman

Manus: Daniel Knauf & Charles H Knauf

Röstskådespelare: Ryan Carnes, Cameron Goodman, Isabella Rossellini mfl.

Produktionsbolag: Dreamworks Animation

År: 2010

Längd: 180 min (2 x 90 min)

Land: Kanada

Svensk åldersgräns: Ej granskad


Chris Moore är en juridikstudent som bor tillsammans med sina föräldrar i New York. När hans föräldrar blir brutalt mördade kontaktas Chris av en hemlig organisation som berättar för honom att han är adopterad. Hans riktiga namn är Kit Walker och han är son till organisationens ledare - den nu avlidne 21:e Fantomen. Kit beslutar sig för att ta upp sina förfäders kall och fortsätta kampen mot ondskan var han än finner den. Det finns bara ett problem - någon inom organisationen är ute efter honom.


Fantomen var min barndomshjälte nummer ett. Från det jag var tio tills jag kom upp i mitten av tonåren samlade jag gamla tidningar och andra produkter nästan slaviskt. Sedan sjönk dessvärre kvaliteten på de svenskproducerade serierna och jag slutade köpa tidningen. Fantomen har dock alltid haft en stor plats i mitt hjärta och i föräldrahemmet ligger fortfarande över 25 kompletta årgångar i världens mest överdimensionerade skrivarlåda. Det var av denna kärlek till den blåklädde hämnaren som jag fick en smärre chock när jag såg debaklet som var The Phantom (1996). Att försöka definiera allt som var fel med den filmen skulle ta hela dagen, men överlag var det avsaknaden av känsla som präglade slutprodukten. Därmed hade jag inga större förhoppningar på den här miniserien heller. Det skulle lyckligvis visa sig att jag hade fel.


The Phantom (2010) är inget mästerverk på något vis. Vad den däremot är är underhållande. Skådespelarna varierar mellan bra (Cas Anvar, Jean Marchand) till godkända. Vad som slår en är hur illa Isabella Rossellini, annars en av mina favoritskådespelerskor, sköter sig. Hon är till och med riktigt usel. Ryan Carnes varierar högt med lågt i titelrollen. Han klarar actionscenerna riktigt bra och även de flesta mer känslomässiga scenerna. Det är scenerna där han egentligen inte behöver göra särskilt mycket som blir lite platta - Carnes ser ibland lite väl bortkommen ut i nämnda scener. Måste också nämna Cameron Goodman. Damn! Var hittade de henne? Inte nog med att hon är bra skådespelerska men hon ser ut som en gudinna!


Manusmässigt lyckas The Phantom väldigt bra med att hålla upp intresset över tre timmar. Viktigast av allt är att författarna lyckats fånga den känsla som var bortblåst från 1996 års version. Det känns som att författarna har respekt för källmaterialet men ändå försöker göra något nytt med det. Jag känner att jag måste kommentera den nya dräkten på tal om nyheter. Till en början var jag minst sagt skeptisk, men efter att ha sett den i ett antal actionscener börjar den växa i mina ögon. Jag tror tyvärr inte att originaldräkten skulle översatt särskilt väl till film. De försökte för 14 år sedan och ärligt talat såg den ut som skit. Andra nyheter i manuset är att ge Fantomen en hel organisation till sitt förfogande. Det fungerar förvånansvärt bra - som en slags high tech-version av Djungelpatrullen om ni kan er Fantomenmytologi. Vad jag däremot ställer mig frågande till är varför de valde att lägga Bengalla (eller Bengalien som det kallas i Sverige) i sydöstra Asien? Varför inte Afrika? Ja, jag vet att Bengalien traditionellt är ett område i östra Indien/västra Pakistan men ändå.


Barzman har överlag lyckats med regin. Det enda han har lite problem med är skådespelarregin i vissa avseenden. Vågade han inte säga till Rossellini att han var tvungen att ta om hennes scener? Annars kan vi se hur Barzman hämtar influenser från diverse källor - från bland annat Kill Bill: Vol 1 (2003) och från Silent Hill 2: Restless Dreams (2001...det vill säga spelet kom 2001. Det kommer en filmadaption som jag bävar inför nästa år).


The Phantom kommer förhoppningsvis att bli en fullängdsserie senare i år eller nästa år. Det är en förvånansvärt fräsch version av myten och källmaterialet och lyckas faktiskt nästan få mig att glömma den där versionen vi aldrig mer ska tala om. Visst, den har sina kitschiga stunder, men luta dig tillbaka och följ med Fantomen på äventyr. Det är han värd - barndomshjälte eller inte.


Betyg: 4- blonderade och överspelande Rossellinis av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards