Alla inlägg den 20 oktober 2010

IT

Av Ulf - 20 oktober 2010 19:58




Regi: Tommy Lee Wallace

Manus: Tommy Lee Wallace & Lawrence D. Cohen

Skådespelare: Tim Curry, Jonathan Brandis, Brandon Cane mfl.

Produktionsbolag: Warner Bros. Television

År: 1990

Längd: 192 min

Land: USA/Kanada

Svensk åldersgräns: 15 år


Jag tänker inte skriva en sammanfattning av handlingen en gång till den här månaden. Scrolla en bit och läs min recension av boken så får du en synopsis. Hur som helst, det var oundvikligt att jag skulle se om den här filmen (egentligen en miniserie) efter att jag tagit mig igenom mastodontboken till förlaga. Förra gången jag läste boken var jag troligen för ung för att uppskatta alla element och vändningar i den. Då tyckte jag filmen var ungefär lika bra som boken, undantaget slutet som av rent filmtekniska skäl ändå inte skulle ha gått att göra rättvisa 1990. Nu är jag inte lika säker på min bedömning.


Som film betraktat blir IT relativt innehållslös om man jämför med boken. Tim Currys tolkning av Pennywise är fantastisk, barnskådespelarna (i synnerhet Jonathan Brandis och Seth Green) är väldigt bra, stämningen är absolut rätt men sen halkar filmen till några gånger för att tyvärr då och då sätta sig rätt på röven. Filmatiseringen misslyckas med tre mycket viktiga saker: fånga karaktärerna i det tätt sammansvetsade gänget, göra deras plågoande i mobbaren Henry Bowers tredimensionell samt misslyckas med att porträttera IT som den urondska han/hon/den/det verkligen är. Dessvärre är också merparten av de vuxna inkarnationerna av barnskådespelarna riktigt usla.


Trots mina klagomål kan jag inte låta bli att gilla den här filmen för vad den är - en miniserie från tidigt 1990-tal som fångar brytpunkten mellan 80- och 90-tal perfekt med sin filmkvalitet och klippning. Wallace regisserar med vana från tidigare skräckproduktioner och det är trots allt imponerande att "korta" ner över 1 300 sidor bok till ett filmmanus som klockar in på dryga tre timmar. Manuset, anpassat till TV som det är, tar dock bort mycket av bakgrundshistorien och även den krypande skräck som IT lyckas väcka hos de inblandade genom att mer och mer nästla sig in i deras liv. Förhoppningsvis kan den planerade re-maken rätta till det här. Jag hoppas verkligen på en miniserie om sex till åtta timmesavsnitt. Det skulle nog behövas för att göra historien rättvisa.


Inte lika skrämmande som när jag var liten, inte lika bra som boken men fortfarande sevärd, inte allra minst för Tim Curry.


Betyg: 3 ballongtrick av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards