Direktlänk till inlägg 7 november 2010

Monsters

Av Ulf - 7 november 2010 22:16



Regi: Gareth Edwards

Manus: Gareth Edwards

Skådespelare: Whitney Able, Scoot McNairy mfl.

Produktionsbolag: Vertigo Films

År: 2010

Längd: 94 min

Land: Storbritannien

Svensk åldersgräns: Ej granskad, med största sannolikhet 15 år


Genom ett ödesdigert misstag kom utomjordiskt liv tillbaka till jorden efter ett NASA-uppdrag. Sex år senare har stora delar av södra USA och norra Mexico blivit en karantänzon där stora, bläckfiskliknande, varelser rör sig som de vill och dödar allt i sin väg. Andrew är en frilansfotograf som skickas in i zonen för att få bilder av varelsernas årliga migrationsperiod. Hans uppdrag förändras dock helt när han får order om att föra chefens dotter, som också befinner sig i zonen, hem till USA igen.


Titta på den där postern. Ser spännande ut, eller hur? Läs min synopsis. Låter fortfarande rätt okej, va? Glöm det, det här kan vara en av de filmer jag blivit absolut mest besviken på på mycket, mycket länge. Jag hade förväntat mig någonting i stil med District 9 (2009) eller möjligen något i likhet med slutscenerna av The Mist (2007). Istället är det här helt enkelt falsk marknadsföring. Vi har en film som heter Monsters som i över 90 minuter fokuserar sig på en fruktansvärt torr kärlekshistoria mellan huvudkaraktärerna. Det är inget fel på kärlekshistorier (jag hrm... har en viss svaghet för vissa romantiska drama min sambo tvingar mig... ja, "tvingar" låter trovärdigt... mig se) men kärleksparet i Monsters har noll och ingen kemi och det var något annat också... DET ÄR EN FILM VARS TITEL UTLOVAR MONSTER! Sammanlagt blir det omkring fyra minuter monster mash och 90 minuters trånande blickar som inte leder någonstans.


Ok, ok, kanske menar de titeln som en metafor? Att vi som västerlänningar åker till andra länder och suger ut dem och att det är vi som monstren? Nej, då hade filmen antagligen fokuserat på det och inte på att folk flyr från stora monster vi aldrig ser! Visserligen tar manuset med alla mexikanska stereotyper utanför sombrerobärande mariachiband, men någon vidare samhällskritik rör det sig inte om.


Det heter ju att psykologisk skräck är den "finare" formen av skräck. Jag håller med - men när Monsters inte heller bjuder på någon suspens är det svårt att tala om psykologisk skräck. Att filmen i stort sett inte hade någon budget är inte heller en ursäkt. Det finns gott om independentrullar som med mycket små medel lyckats skapa stor suspens.


Finns det inte något som är bra? Tja, postern är ju snygg. Fotot är ganska snyggt det med. Men om du vill se något mer intressant, titta bara ut genom fönstret och se löven falla. Betydligt mer action.


Betyg: 1 bortslösad förmiddag av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards