Alla inlägg den 1 april 2011

Av Ulf - 1 april 2011 14:01


Titel: The Lost City Of Z

Författare: David Grann

År: 2009 (ej översatt till svenska)

Sidor: 337

Förlag: Simon & Schuster UK Ltd.

ISBN: 978-1-84739-443-9


Överste Percy Harrison Fawcett var en av de sista brittiska upptäcktsfararna av den gamla skolan. Fawcett, som bland annat fungerade som inspiration till The Lost World av Sir Arthur Conan Doyle, var övertygad om att Amazonas regnskog dolde en tidigare oupptäckt civilisation. Han dubbade civilisationen och dess huvudstad "Z" och spenderade merparten av sitt liv med att leta efter den. 1925 begav sig Fawcett tillsammans med sin äldste son, Jack, ut på ännu en expedition i regnskogen. De återvände aldrig och deras försvinnande blev en gåta som lockade dussintals expeditioner för att leta upp dem. De flesta av dessa försvann också eller dog av någon av Amazonas många faror.


David Grann försöker i den här boken återskapa Fawcetts liv från brev, dagböcker och intervjuer med efterlevande. Hans mål är att en gång för alla ta reda på vad som hände den berömde upptäcktsresanden och kanske, på vägen, om det faktiskt fanns ett "Z" överhuvudtaget.


När jag var liten var "upptäcktsresande" något av det bästa jag visste. Jag spenderade otaliga timmar ute i skog och mark som omgärdade den lilla by där jag växte upp. Det blev inte sämre av att skogarna i Mellanskåne har en hel del fornlämningar kvar, såsom blotaltare eller rösen. Det var dessa upplevelser, kombinerat med den för småpojkar extrema fascinationen med Indiana Jones, som gjorde att jag var helt säker på att jag skulle bli upptäcktsresande och arkeolog när jag blev stor. Nu blev det inte så, men mitt intresse för historia och bortglömda ruiner har inte förminskats genom åren. Det märkte jag allra minst när jag började läsa den här boken.


Grann har genom imponerande detektivarbete i diverse arkiv och med tillgång till en del tidigare privata dokument lyckats med en enastående bedrift. Fawcetts resor och hans person tycks verkligen levande och jag förstår verkligen varför han var en av sin tids stora hjältar. Totalt obeveklig när det kom till smärta och sjukdom gav han sig ut på strapatser som tog livet av mindre män. Samtidigt, trots sin uppväxt i det brittiska imperiet under sina glansdagar, hade han inte den arrogans gentemot lokalbefolkningen som man gärna associerar med brittiska upptäcktsresanden. Tvärtom blev han vän med flera indianstammar och sägs indirekt ha varit en förgrundsfigur inom antropologifältet.


Djupt fascinerande och väl underbyggt tar Grann oss med på flera av Fawcetts expeditioner och hans allt mer besatta vädjan om finansiering för att hitta "Z". Parallellt med dramatiserade kapitel om Fawcetts resor får vi följa Granns arbete med boken - något som till slut för honom själv till Amazonas. 


För den som någon gång grävt ett hål i trädgården bara för se om man kunde hitta något, för alla som vandrat vilse i en skog och bara tyckt det var ett äventyr att hitta hem igen - det här är en bok för er. Rekommenderas.


Betyg: 5 malariamyggor av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards