Alla inlägg den 2 maj 2011

Av Ulf - 2 maj 2011 11:37


Regi: Scott Reynolds

Manus: Scott Reynolds

Medverkande: Paolo Rotondo, Rebecca Hobbs, Roy Ward mfl.

Produktionsbolag: Essential Films/New Zealand Film Commission

År: 1997

Längd: 93 min

Land: Nya Zeeland

Svensk åldersgräns: Ej granskad (IMDB), med största sannolikhet 15 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0120401/


Dr. Karen Schumaker efterfrågas av Simon Cartwright, en seriemördare som suttit inspärrad på mentalsjukhus i fem år, för att göra en utvärdering av honom. Schumaker får snart reda på att Simon anser att hans handlingar styrs av någon han kallar för "The Ugly" - en personlighet som kan dyka upp närsomhelst...


Jag fick den här filmen rekommenderad på ett forum jag brukar besöka för just att få tips på bra skräck- och thrillerfilmer. Att filmen dessutom var från Nya Zeeland, ett ganska anonymt filmland exklusive Peter Jackson, var också spännande. The Ugly börjar dock inte särskilt bra och även om mittenpartiet i vissa delar är riktigt bra och kusligt finnss det en hel del detaljer som jag inte kunde släppa. Den nästan dokumentära stilen i kameraarbetet förhöjde intervjuscenerna mellan Schumaker och Simon men samtidigt gjorde det att detaljer som kanske skulle sett bättre ut med mer traditionell filmteknik helt enkelt såg för jävliga ut och kändes malplacerade. Speciellt störde jag mig på de två vårdarnas karaktärer. De agerade mer som intagna och jag antar att Reynolds försökte visa på hur deras arbete påverkade dem, men det blev mestadels löjligt.


Skådespelarna är av varierande kvalitet med Paolo Rotondo som Simon som främsta företrädare. Det finns dock ett område där filmen glänser och det i klippningen. För en film som kom 1997 kan man här spåra flera grepp som använts in absurdum i senare kriminalserier på tv, inte allra minst Criminal Minds. På det hela taget är dock The Ugly en film med goda idéer men sämre genomförande. Den ganska trovärdiga psykologiska bild den försöker bygga upp i sitt mittparti faller som ett korthus i sista akten och lämnade mig ganska ointresserad av vad som hände med både Simon och Schumaker.


Betyg: 2 vårdare som ser ut som de kastats ut från Hells Angels av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards