Alla inlägg den 3 maj 2011

Av Ulf - 3 maj 2011 23:17


Originaltitel: The Walking Dead: Days Gone Bye

Författare: Robert Kirkman

Tecknare: Tony Moore/Cliff Rathburn

År: 2006 (svensk utgåva 2011)

Sidor: 146

Förlag: Image Comics (svenskt förlag Apart Förlag AB)

ISBN: 978-91-979592-0-9


När polismannen Rick Grimes vaknar upp från sin koma får han till sin fasa klart för sig att världen inte är vad den en gång varit. Gatorna är smockfulla med till synes döda människor som fortfarande knallar omkring och tycker att man bör bita allt som rör sig. Rick tror att hans familj kan ha flytt undan zombiehorden och nu befinner sig i Atlanta. Ensam ger han sig ut på jakt efter sin familj och kanske några svar till vad som egentligen har hänt.


Den som läser min blogg noga (finns det sådana?) kommer kanske ihåg min recension av pilotavsnittet av tv-serien The Walking Dead förra året. Det var ett förstummande bra pilotavsnitt som genast satte en stämning som är få serier förunnade. Under första säsongens sex avsnitt lyckades serien inte hålla upp riktigt lika hög kvalitet rakt igenom, men är ändå bland det mest sevärda på tv idag. Sedan gjorde AMC (seriens amerikanska hem) en dundertabbe. Efter sex mycket bra avsnitt annonserades det att säsong två inte skulle börja förrän i oktober 2011. Den enda dramaserie som lyckats med ett så långt uppehåll och ändå kunna dra storpublik är i mitt minne Battlestar Galactica (2004). Nåja, medan jag väntar på säsong 2 läser jag mer än gärna Apart Förlags svenska översättning av serietidningen som tv-serien baseras på.


Det är svårt att inte tycka om förlag som översätter serier till svenska på dagens seriemarknad. Missförstå mig inte, det finns en uppsjö bra japansk manga att tillgå på svenska idag men vad en gammal serieräv som undertecknad har saknat är just utgivning av de mer "vuxna" serierna från USA. När dessutom Sara Årestedts översättning är så pass bra som den är tar jag av mig hatten. Det finns små skavanker här och där, men det är ingenting som stör helhetsintrycket. Som referens skaffade jag en digital kopia av originalmanuset och jag måste säga att jag är imponerad över flytet som Årestedt fått i texten.


Serien i sig är lika bra som tv-adaptionen och det är egentligen inte så värst mycket som skiljer. Det är mindre detaljer eller bihandlingar som skiljer - fram till slutet som gav mig en smärre chock. Det man främst kan peka på som större skillnad är att serien tycks gå mycket snabbare fram än tv-serien. Det är både bra och dåligt. I sina bästa stunder tyckte jag att tv-serien verkligen lyckades ge karaktärerna den tid de behövde för att utvecklas. Dessvärre kunde det också ibland bli lite väl långa transportsträckor. Serieförlagan skippar mycket av detta men lyckas ändå få med en imponerande karakterisering på liten yta. Det är klart att vissa händelser som fick mer tid på sig i tv-serien går relativt snabbt förbi i förlagan, men det är sällan det faktiskt stör.


Tony Moore, den huvudsaklige tecknaren, har gjort ett fantastiskt jobb med att få en trovärdig känsla i sina miljöer även om jag ibland fick hemska flashbacks till tiden då alla amerikanska tecknare snöade in på den så kallade "American Manga-stilen" när det gäller karaktärsporträtten. Det tar tack och lov aldrig överhanden. Jag fick en otippad association till designen av den gamla westernshootern Outlaws (1997) men inte lika tillspetsad.


Framförallt vill jag uppmana alla fans av tv-serien att köpa den här volymen. Utgivningen för serier som kanske inte ligger direkt i mittfåran har varit väldigt undanskuffad i Sverige sedan tidigt 90-tal (det finns en större artikelserie om detta fenomen på gång till bloggen) men Apart Förlags initiativ kan förhoppningsvis vara en början till utökad serieimport från landet i väst.


Betyg: 5- vi kör samma betyg helt enkelt av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards