Alla inlägg den 12 juni 2011

Av Ulf - 12 juni 2011 12:17

   


Regi: Matthew Vaughn

Manus: Ashley Miller/Zack Stentz/Jane Goldman/Matthew Vaughn

Medverkande: James McAvoy, Michael Fassbender, Kevin Bacon

Produktionsbolag: Marvel Studios/20th Century Fox mfl.

År: 2011

Längd: 132 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1270798/


Charles och Eric växer upp i minst sagt olika miljöer. Den unge Eric upptäcker i nazisternas koncentrationsläger att han har förmågan att kontrollera metallföremål samtidigt som Charles, i en annan del av världen, upptäcker att han kan läsa människors tankar och influera dem. Många år senare träffas de båda när Erics plågoande från koncentrationslägret hotar världen.


X-Men har sedan tonåren varit en av mina favoritserier och jag skulle troligen kunna fylla en bok med värdelöst vetande om alla mina favoritmutanter. Därmed har jag också ganska höga krav på hur filmskapare behandlar karaktärerna och historierna de är med i. I bästa fall fungerar det riktigt bra, exempelvis i X2 (2003), och i värsta fall går jag in i en fanboyrage som inte vill ebba ut förrän jag plågat min omgivning med att peka ut allt som är fel, exempelvis i X-Men: The Last Stand (2006). Eftersom både nyss nämnda film och X-Men Origins: Wolverine (2009) minst sagt varit på de nedre delarna av min betygsskala hade jag inte alltför stora förväntningar på den här filmen. Det skulle lyckligtvis visa sig att jag hade fel.


Det här är en riktigt bra superhjältefilm - faktiskt bland det bästa jag sett de senaste fem åren. Till skillnad från första filmen i den gamla serien, X-Men (2000), är X-Men: First Class en enhetligt sammanhållen film som fungerar ypperligt som en "curtain raiser" - dvs att introducera karaktärerna, ge deras bakgrundshistoria och bygga upp förväntningar inför en uppföljare. Men framförallt kan den här filmen stå på sina egna ben och är inte beroende av någon förkunskap om karaktärerna för att verkligen få ut något av den. Det är ett spännande actionäventyr med hjärta och en intressant bakomliggande konflikt. Samtidigt fungerar filmen ännu bättre om man har förkunskapen för att kunna se den myriad av subtila hints som skymtar förbi. Det märks helt enkelt att manusförfattarna är riktiga fans samtidigt som de haft vett nog att inte kasta in allt på en gång utan låter karaktärerna få chans att utvecklas.


Castingen är i princip fläckfri och jag blev mycket positivt överraskad av både James McAvoy som Charles Xavier och framförallt av Michael Fassbender som Magneto. Fassbender äger varenda scen han är med i och lyckas verkligen göra rollen till sin egen - ingen dålig bedrift om man betänker att han har Ian McKellen att försöka toppa. Det är också väldigt kul att se Nicholas Hoult i rollen som Beast. Hoult, redan en veteran trots sina unga år, har en lysande framtid framför sig. Dessutom är en av mina nya favoriter, Jennifer Lawrence (Oscarsnominerad för Winter's Bone (2010)) med i en större roll.


En sista sak jag måste nämna är produktionsdesignen. Det är väldigt uppfriskande att se en film som ska utspela sig 1962 som tar den tidens estetik (tänk tidiga James Bond) men inte låter den gå till överdrift i en pastisch på sig själv.


Sammanfattningsvis kan jag verkligen rekommendera X-Men: First Class till alla serietidningsälskare eller för den delen diggare av bra actionäventyr. Den har förvisso lite problem i tempo då och då, vissa karaktärer förblir underutvecklade etc, men på det hela taget en mycket bra film.


Betyg: 4 skräddare och svinbönder i argentinska barer av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards