Alla inlägg den 2 augusti 2011

Av Ulf - 2 augusti 2011 23:25


Titel: The Long Walk

Svensk titel: Maratonmarschen

Författare: Stephen King (under pseudeonymen Richard Bachman)

År: 1979 (svensk utgåva 1987)

Sidor: 276

Förlag: Signet Books (svenskt förlag Bra Spänning)

ISBN: 978-0451087546


Raymond Davis Garraty är en av 100 unga män som deltar i den årliga Maratonmarschen - en tävling där vinnaren får vilket pris han vill och de 99 förlorarna förlorar livet. Genom Maines skog- och stadsmiljö får vi följa Garraty och hans medtävlande medan de försöker kämpa sig förbi både varandra och den allt starkare smärtan som vandringen ger upphov till.


Jag gillar verkligen de böcker som Stephen King skrev under sin pseudonym "Richard Bachman" under sent 70 - tal och tidigt 80-tal. Ofta mer science fiction eller socialrealism än skräck omfattar de några av Kings absolut mest intressanta verk. Jag har tidigare här på bloggen recenserat King/Bachmans Rage (1977) och har i sommar lyckats införskaffa mig resten av Bachman-sviten. The Long Walk har väldigt intressanta teman - uthållighet, vad människan är villig att göra för andra och vad de inte är villiga att göra. Dessvärre tror jag att jag har fått tag i en avkortad version (Wikipedia listar boken som 384 sidor lång) och det märks. Karaktärerna blir något underutvecklade och de man som läsare verkligen bryr sig om, exempelvis protagonisten Garraty och hans vän McVries, förblir ganska platta. Eftersom King är King brukar han skriva längre än vad förlagen vill att han ska göra och mycket försvinner i redigering. Jag skulle tro att den oredigerade versionen av The Long Walk helt enkelt är bättre och mer utvecklad.


Hur det än ligger till med den saken är det här en bra, om något kort, bok som verkligen ger rysningar angående människans natur. Att jag inte ger den högre betyg än jag gör beror helt enkelt på att jag har en stark föraning om att den oavkortade versionen är ännu ett snäpp vassare.


Betyg: 3 sjumilakliv av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards