Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Ulf - 3 augusti 2011 13:52



Disclaimer: Den här rapporten skrevs för en kurs i litteraturvetenskap för snart fem år sedan. Det är mycket möjligt att saker och ting har ändrats sedan dess, även om jag betvivlar det. Jag har under mina efterforskningar inför den här artikeln inte hittat något som bevisar att det har gjort det. Bara för drygt två månader sedan publicerade DN en artikel som visar på hur sakernas tillstånd verkar ha bestått. Hur som helst tänker jag publicera den här artikeln komplett med fotnoter för att understryka mina argument. Om någon från Tidsams ägarförlag mot förmodan vill bemöta denna artikel idag välkomnar jag debatten.



Inledning


Sedan 13 år tillbaka råder ett oligopol i Sverige som många inte känner till. Tidningsmarknaden i landet styrs till 98 % av fyra stora aktörer, Bonnierskoncernen, Egmont, Allers och Albinsson & Sjöberg. Enligt en rapport från Nordicomstod de fyra företagen för knappt 60 % av intäkterna från den svenska marknaden 2003. Detta är en väldigt hög summa och man kan ställa sig frågan hur den uppnåddes. De fyra förlagen äger sinsemellan Sveriges i särklass största distributionsorgan, Tidsam. Den här rapporten handlar om hur Tidsams ägare i början av 90 –talet lyckades få bort samtliga konkurrenter som var att räkna med från distributionsmarknaden. Vidare vill jag visa på ett ”då och nu förhållande” när det gäller tidningsmarknaden, alltså hur läget såg ut innan Tidsam och hur det ser ut nu. För att göra detta överskådligt har jag valt att inrikta min rapport på serietidningsmarknaden, dels för att den intresserar mig men framförallt för att den ger ett tydligt exempel på hur marknaden har utvecklats.


För att komma underfund med exakt vad som hände har jag sökt information i äldre dagstidningar och essäer skrivna efter det rådande systemet sattes i bruk. Här har jag dock stött på problem. Eftersom mycket av dagspressen i Sverige ägs av Bonnierkoncernen har det inte funnits ett ”intresse” från medias håll att skärskåda sig själva (läs: sina ägare och chefer). Överhuvudtaget saknas uttömmande objektiva källor. Därför beslutade jag mig för att använda det beslut som Konkurrensverket (hädanefter kallat KKV) tog i ärendet i januari 1996. Denna information, som man får betrakta som fakta ”svart på vitt”, har jag senare analyserat och även försökt få kommentarer från vad aktörerna i ärendet tycker idag (läs: 2006). Här har jag stött på ytterligare ett problem – Tidsams ägarförlag har i svepande ordalag inte velat uttala sig om frågan. Jag har istället tagit kontakt med Horst Schröder, grundare av förlaget Epix, ett av de mindre förlag som stämde Tidsam för brott mot konkurrenslagen. Detta är den här rapportens stora problem – jag kan låta vissa sidor komma till tals medan andra har nekat medverkan. Efter mycket huvudbry har jag dock kommit fram till att Tidsam får stå sitt kast. Jag har givit dem samma möjlighet att kommentera ärendet som jag gett Epix. Vad jag presenterar i rapporten är i största möjliga mån rena fakta. De mer tyckande aspekterna lämnar jag till det avslutande stycket om konsekvenserna av Tidsams förfarande.   




Tidsams bildande och tidiga historik


Innan Tidsam blev Sveriges största distributionsorgan kontrollerades tidningsutgivningen främst av Pressens Samdistribution AB, ofta förkortat Presam. Presam styrdes av en styrelse av bransch- och förlagsfolk som också var aktieägare i koncernen. KKV ansåg att Presam blivit ineffektivt i och med att förhållandena för tidningarna var så olika. Presam i sig fungerade som ett monopol där företaget i praktiken skötte all massdistribution för tidskrifter i landet. Anledningen att det tilläts vara på det här viset var troligen för att Presam, oavsett KKV: s tyckande, gav alla tidningar samma möjligheter att konkurrera med varandra – det fanns varken positiv eller negativ särbehandling. Samtidigt som KKV beslutade att Presam var ineffektivt ville en ny aktör slå sig in på marknaden, Tidsam.


Tidsam bildades 1992 av en rad förlag med syftet att ta över massdistributionen av tidskrifter från Presam. Ett år senare hade koncernen gjort en vinst på 182 miljoner kronor. Koncernen började modernisera Presams distributionsnätverk och försökte effektivisera det. Tre av fem distributionscentraler slogs igen. Centralerna i Värnamo och Stockholm behölls. Vidare genomfördes en del administrativa ändringar så som skifte av datorsystem, nya faktureringsregler och ett informationssystem som efter några månaders verksamhet kunde ge en samlad bild av hur en titel sålde i specifika delar av landet. Med det nya systemet ansåg sig Tidsam ha kapacitet att ge ut drygt 160 titlar.  


Parallellt med att Tidsam fick en maktställning på marknaden började de bortrationalisera titlar som de ansåg inte bar sig rent ekonomiskt eller som inte passade in i sortimentet. Förlaget Epix, Sveriges främsta utgivare av serier inte knutna till Disney, Marvel Comics eller DC Comics, drabbades hårt av nedläggningarna. I viss mån hänvisades de till det mindre bolaget Predab, men med dessas långt sämre distributionsmöjligheter dröjde det inte länge förrän Epix tappade hela sin serietidningskatalog. En genomgång av Epix titlar på serietidningsmarknaden visar att förlaget mellan åren 1984 – 1991 tvingades lägga ner fyra tidningar. De följande åren, 1992 – 1993 fick 12 tidningar läggas ner. Epix och två andra mindre förlag ansåg sig orättvist behandlade och skickade in en stämningsansökan rörande Tidsam till KKV i maj 1994. Processen skulle komma att dra ut på 20 månader och när domen slutligen kom i januari 1996 blev Tidsam friade. Men varför blev Epix så arga och besvikna? Drev inte Tidsam sin koncern som man driver vilket annat vinstdrivande företag som helst? Sanningen skulle visa sig vara mer komplicerad än så.



Imorgon, del 2: Tidsam vs. Epix

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards