Direktlänk till inlägg 7 augusti 2011

Going To Pieces: The Rise And Fall Of The Slasher Film

Av Ulf - 7 augusti 2011 14:54

 


Regi: ?

Manus: J. Albert Bell/Rachel Belofsky/Adam Rockoff mfl. (baserad på Rockoffs bok med samma namn)

Medverkande: Wes Craven, Sean S. Cunningham, John Carpenter mfl.

Produktionsbolag: Starz Entertainment/thinkfilm/Candy Heart Productions

År: 2006

Längd: 88 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd (IMDB), helt klart 15 år

IMDB:http://www.imdb.com/title/tt0489062/


En filmhistorisk genomgång och en kritisk granskning av slasherfilmsvågen som svepte över det amerikanska filmlandskapet under sent 70-tal till genrens minskade popularitet i början av 90-talet fram till den nya slasherfilmsvågen som inleddes med Scream (1996). Dokumentären, med berättarröst av Ed Green, förklarar uppkomsten av genren, tar upp några tongivande verk och ger även teorier om varför genren blev så populär som den blev.


Going To Pieces fungerar utmärkt som en orientering inom slashergenren, men för någon som vuxit upp med filmerna i fråga blir det mest gammal skåpmat som presenteras. Det finns en del intressanta anekdoter jag inte kände till sedan innan, exempelvis hur Silent Night, Deadly Night (1984) blev en symbol för filmvåldet i USA, men större delen av tiden spenderas med att låta exempelvis Wes Craven återigen berätta historien om hur han kom på idén till A Nightmare On Elm Street (1984). Om man inte hört historien innan är den såklart intressant, men då Craven verkar ha memorerat anekdoten ord för ord och berättat den i en uppsjö dokumentärer blir det lite halvtrist.


Det här är en svår dokumentär för mig att bedöma eftersom jag har stora förkunskaper om ämnet i fråga. Personligen skulle jag vilja ha lite djupare analys av marknadskrafterna som styrde mycket av den kreativa processen samt mer samhällelig kontext, men som en orientering fungerar filmen alltså väldigt väl. Jag väntar dock fortfarande på den ultimata dokumentären om slasherfilm.


Betyg: 3+ hinkar blod av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards