Alla inlägg den 1 januari 2012

Av Ulf - 1 januari 2012 22:52


Regi: Jim Sheridan

Manus: David Loucka

Medverkande: Daniel Craig, Rachel Weisz, Naomi Watts mfl.

Produktionsbolag: Cliffjack Motion Pictures & Morgan Creek Productions

År: 2011

Längd: 92 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1462041/


Will säger upp sig från sitt jobb för att satsa allt på sina författardrömmar och ha mer tid att umgås med familjen. Will och hans fru blir däremot snart varse om att deras nya hus kommer med en mörk historia. Fem år tidigare mördade Peter Ward, husets dåvarande ägare, troligen hela sin familj innan han själv blev skjuten i huvudet. Ward överlevde mirakulöst och har spenderat de senaste fem åren på slutet mentalsjukhus. Men då inga reella bevis fanns mot Ward tvingas staten släppa ut honom efter fem år på sjukhuset. Plötsligt börjar oförklarliga händelser ske runt drömhuset...


Årets första film för min del och jäklar vad kluven jag är. Dream House har delar som är riktigt jäkla bra. Problemet är att filmen försöker berätta tre historier på en gång och det blir mest pannkaka av det hela. Här finns upplägget till en smart thriller, ett bra drama och en vanlig hederlig spökhusfilm. Att försöka berätta allt detta på 92 minuter funkar helt enkelt inte särskilt bra. Jim Sheridan, flerfaldigt Oscarsnominerad regissör, har regisserat och hur han kunde lämna ifrån sig en så här splittrad produkt fick jag svar på ganska omgående när jag gjorde research för den här recensionen. Dream House delar samma öde som Caligula (1979) - ett totalt sammanbrott mellan regissör och producent. Morgan Creek Productions filmade nya scener i hemlighet och klippte om filmen efter eget tycke. Det gjorde att Sheridan, Craig och Weisz vägrade göra promotion för filmen och det hela slutade i en väldig soppa. Och det är jäkligt synd! Här finns som sagt alla element till en bra film!


Att göra en bedömning av Sheridans regi är svårt eftersom jag helt enkelt inte vet hur hans originalfilm skulle sett ut. Weisz, en personlig favorit, gör en okej roll men får finna sig i att spela andrafiol till Craig. Craig är som vanligt väldigt bra i sin roll även om han blir äckligt lik Per Ragnar av alla människor i en del scener! Naomi Watts, den tredje mer välkända skådisen i filmen, har en mindre roll som hon gör vad hon kan av. Manuset är en riktig röra, men jag ska leta upp originalversionen och läsa igenom det. Jag misstänker att här fanns en riktigt bra historia tills producenterna skulle röra runt i den.


Trots alla sina problem kan jag inte såga Dream House helt. Det är klart att den hade potential till att bli något riktigt bra och nu bara blev någon halvdant, men inte gråta över spilld potential.


Betyg: 2 drömkåkar utan Björn Skifs av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards