Alla inlägg den 4 januari 2012

Av Ulf - 4 januari 2012 16:47

Regi: Jonathan Levine

Manus: Will Reiser

Medverkande: Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen, Anna Kendrick mfl.

Produktionsbolag: IWC Productions/Mandate Pictures/Point Gray

År: 2011

Längd: 100 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1306980/


Renlevnadsliv till trots drabbas Adam av en sällsynt och allvarlig form av cancer vid 27 års ålder. Medan läkarna ger honom 50 procents chans att överleva bestämmer sig Adam att kämpa mot sjukdomen tillsammans med sin bäste vän, Kyle.


Jag måste sluta se på gråtfestfilmer nu. 50/50 är en extremt drabbande film som hela tiden verkar ärlig. Joseph Gordon-Levitt, en av vår generations mest underskattade skådespelare, gör en väldigt bra roll som Adam. Den som den som gör bäst ifrån sig är dock, tro det eller ej, Seth Rogen. Som jag klagat på Rogen i tidigare produktioner! Dessa har samtliga varit dumkomedier. När Rogen får ett manus som inte verkar skrivet på baksidan av en servett att arbeta med visar han att han faktiskt kan skådespela. Rogens porträtt av Kyle är riktigt bra. Kyle framstår precis som den typ av vän man vill ha vid sin sida om man skulle drabbas av en allvarlig sjukdom. Det är inte så konstigt att Rogen är mer nedtonad i den här filmen. Den baserar sig på manusförfattaren Will Reisers egen cancerhistoria. Och vem var Reiser bäste vän under processen? Jo, Seth Rogen. Jag måste också nämna Bryce Dallas Howard som återigen gör en bra roll, den här gången som ärkebitch. Jag börjar nästan förlåta henne för Spider-Man 3 (2007).


Jonathan Levine har regisserat en film som, trots en viss temposvacka i mitten, sög mig fast och vägrade släppa taget till slutet. Jag hade i viss mån problem med slutscenen och skulle hellre sett att filmen slutade med den näst sista scenen, men det här är mindre skavanker. Någon som dessvärre inte är i samma klass som de andra skådespelarna är Anna Kendrick. Jag förstår inte hur Kendrick kan ha fått så mycket uppmärksamhet som hon fått och till och med en Oscarsnominering för Up In The Air (2009). Hon gör sin vanliga halvförvirrade yrkeskvinna i början av sin karriär och det fungerar så himla dåligt!


50/50 är ingen fullpoängare men rekommenderas ändå varmt. Att cancer suger är tyvärr en av konstanterna med att vara människa. Jag har dock sällan sett en så här osentimental och ärlig historia om sjukdomsprocessen som dessutom vågar skratta åt eländet.


Betyg: 4 ryggsår från helvetet av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards