Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Få meg på, for faen (Ligg med mig)

Av Ulf - 12 januari 2012 21:37

 


Regi: Jannicke Systad Jacobsen

Manus: Jannicke Systad Jacobsen (baserad på Olaug Nilssens roman med samma namn)

Medverkande: Helene Bergsholm, Henriette Steensrup, Malin Bjørhovde mfl.

Produktionsbolag: Motlys

År: 2011

Längd: 76 min

Land: Norge

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1650407/


15-åriga Alma har en enda sak på hjärnan - sex. Boende i en liten håla mitt ute på den norska landsbygden är det dock inte så lätt att hitta någon lämplig kandidat för att bli av med oskulden. Alma riktar in sig på den populäre Artur och allt ser till en början ut att gå vägen. Under en fest på den lokala ungdomsgården händer dock något oväntat. Artur ollar Alma på låret. Plötsligt blir Alma känd som "Pitt-Alma" i skolan och livet tar en väldigt jobbigt vändning.


Jag har läst en del recensioner av den här filmen som liknade den vid en norsk Fucking Åmål (1998). Visst har Ligg med mig liknande tematik med problematisk kvinnlig tonårssexualitet och småstadsmentalitet men där slutar också likheterna. Ligg med mig är en tyvärr en mycket tunnare variant av den förra och behandlar inte så mycket att våga bryta normer som att helt enkelt berätta en historia där det egentligen inte finns någon ordentlig lösning på konflikten. Jag blev uppriktigt förbannad över slutet och det väldigt simplistiska "allt-löser-sig-med-en-offentlig-ursäkt-skitsnacket" den försöker sig på.


Ligg med mig har dock en rakhet i dialog och karaktärer som imponerar. Exempelvis när Almas mor frågar henne varför hon ringt till telefonsexlinjer kommer svaret lika självklart som snabbt: "För jag var kåt". Ingen mer utveckling än så, ingen mer analys och det fungerar väldigt bra i just dialogen. Vad svarar man om ens dotter säger så? Man skulle troligen minst sagt få lite tunghäfta. Filmen har också två riktigt bra skådespelare i Helene Bergsholm (Alma) och Henriette Steensrup (Almas icke namngivna mor). Speciellt Steensrup har några riktiga komiska fullpoängare när hon förtvivlat försöker handskas med sin dotters intresse för sex. 


Sammanfattningsvis är Ligg med mig en helt okej ungdomsfilm som skulle behöva problematisera mer i sitt manus för att bli riktigt intressant. Dialog och skådespel är dock riktigt bra och Jannicke Systad Jacobsen har regisserat en väldigt snygg film. Rekommenderas för den intresserade av nordisk film och kan säkert användas i skolor för att få igång en diskussion om könsroller och sexualitet.


Betyg: 3 busshållplatsfyllor av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards