Alla inlägg den 26 februari 2012

Av Ulf - 26 februari 2012 16:00



Så var det då dags för tippningen. Förra året var första gången jag gick back på mina vad, men det kan ha att göra med att jag mådde skräp under hela januari och februari och inte gjort min research ordentligt. I år är förhoppningsvis ordningen återställd och jag kan se fram emot en marsmånad med lite extrainkomst. Listan är inte komplett eftersom vissa filmer har varit omöjliga (?) att få tag på i år. Den här listan är de filmer jag tror kommer vinna. Det är inte en favoritlista eller ens en tippsrad (hur kul vore det om man följde oddsen till punkt och pricka?). Längst ner följer den sista uppdateringen till Oscarslistan med alla recensioner jag skrivit av de nominerade filmerna. Skitfinkultur fortsätter imorgon, business as usual.


Best Short Film - Live Action: The Shore

Best Short Film - Animated: The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore 

Best Documentary - Short Subjects: The Tsunami & The Cherry Blossom

Best Documentary - Features: Paradise Lost 3: Purgatory

Best Achievement In Visual Effects: Rise Of The Planet Of The Apes

Best Achievement In Sound Mixing: Hugo

Best Achievement In Sound Editing: Hugo

Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Song: Man Or Muppet - The Muppets

Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Score: The Artist (Ludovic Bource)

Best Achievement In Makeup: The Iron Lady

Best Achievement In Costume Design: Hugo

Best Achievement In Art Direction: Hugo

Best Achievement In Editing: The Artist

Best Achievement In Cinematography: The Tree Of Life

Best Foreign Language Film Of The Year: A Seperation (Iran)

Best Writing, Screenplay Based On Material Previously Produced Or Published: The Descendents

Best Writing, Screenplay Written Directly For The Screen: Midnight In Paris

Best Achievement In Directing: The Artist (Michel Hazanavicius)

Best Performance By An Actress In A Supporting Role: The Help (Octavia Spencer)

Best Performance By An Actor In A Supporting Role: Beginners (Christopher Plummer)

Best Performance By An Actress In A Leading Role: The Iron Lady (Meryl Streep)

Best Performance By An Actor In A Leading Role: The Artist (Jean Durjardin)
Best Motion Picture Of The Year: The Artist




Best Animated Feature Film of the Year


Best Foreign Language Film of the Year


Hearat Shulayim (Israel)

In Darkness (Poland)

Monsieur Lazhar (Canada)

Best Achievement in Costume Design


Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song


"Man or Muppet" from The Muppets

"Real in Rio" from Rio



Best Documentary, Short Subjects


The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement

God Is the Bigger Elvis

Incident in New Baghdad

Saving Face

The Tsunami and the Cherry Blossom



Best Short Film, Animated


Best Short Film, Live Action


Tuba Atlantic









 

Av Ulf - 26 februari 2012 14:30


Regi: Wim Wenders

Medverkande: Pina Bausch, Regina Advento, Malou Airaudo mfl.

Produktionsbolag: Neue Road Movies/Eurowide Film Production/ZDF

År: 2011

Längd: 103 min

Land: Tyskland/Frankrike/Storbritannien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1440266/


När den tyske dokumentärfilmaren Wim Wenders hade startat produktionen av en dokumentär om den legendariska dansaren Philippina "Pina" Bausch dog plötsligt Bausch. Wenders ville lägga ner produktionen men de övriga medverkande övertalade honom att göra om det filmade materialet till en hyllning till Bausch.


Pina är inte en dokumentär som de övriga nominerade till Oscarsgalan. Det är klart att material från en av vår tids största koreografer ska användas till något, men Wenders ganska okritiska hyllning liknar mer en snabbproducerad tv-dokumentär än något mer seriöst - om det inte vore för den fantastiska scenografin och dansscenerna givetvis. Men räcker det? Räcker vackra bilder för att rädda vad som i princip är en lång hyllning? Både ja och nej skulle jag säga.


Det är klart att Wenders första tanke med Pina inte skulle gå att genomföra längre och om man inte förväntar sig en större djupdykning i Bauschs liv är det här en vacker film som visar på otroliga färdigheter från en mängd dansare. Jag antar att man snarare får se det här som en konstfilm än en dokumentär, och som det är den helt okej (även om jag har stora problem med begreppet "konstfilm"). Gillar du dans eller är intresserad av filmteknik är Pina väl värd en titt. Om du vill ha ett nyanserat personporträtt får du nog leta vidare.


Betyg: 3- dance, monkey, dance! av 5 möjliga

Av Ulf - 26 februari 2012 12:11

   


Lika glad som jag var över att Itunes hade gjort de flesta kortfilmer nominerade till Oscarsgalan tillgängliga, lika irriterad är jag på dem idag. Jag väntade, dumt nog, med att köpa samlingen med animerade kortfilmer eftersom jag hade skaffat allt jag ville ha i samlingen i enskilda inköp tidigare i veckan. Men i samlingen ingick även A Morning Stroll - en film jag inte kan hitta någon annanstans. I morse höjde Itunes priset på samlingen från överkomliga 19 kronor till 89 kronor. Småfult så där på Oscarssöndagen. Nåja, här är de sista två nominerade i live action-kategorin. Jag har en dokumentär kvar att se i eftermiddag, men sen är projekt Oscar 2012 avslutat gällande recensionsdelen. Kolla gärna in min tippning framåt kvällen!


Titel: Time Freak

Regi: Andrew Bowler

Manus: Andrew Bowler

Medverkande: John Conor Brooke, Michael Nathanson, Emilea Wilson

Produktionsbolag: Team Toad

År: 2011

Längd: 11 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen Btl.

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1733689/


Stillman bygger en tidsmaskin men "fastnar" i en tidsloop på grund av hans oförmåga att släppa småsaker nu när han väl kan förändra dem. Nu är det upp till hans polare Evan att lösa problemet.


Time Freak borde ligga precis i linje med vad jag älskar. Det är science fiction, tidsparadoxer och ett ganska smart manus. Ändå känner jag att Bowler inte utnyttjar konceptet tillräckligt mycket. Tidsresor har mycket mer att erbjuda, speciellt med en så här pass rolig premiss. Sevärd, men inte en av de bättre nominerade.


Betyg: 3- let's do the Time Warp again av 5 möjliga




Titel: Tuba Atlantic

Regi: Hallvar Witzø

Manus: Linn-Jeanethe Kyed

Medverkande: Edvard Hægstad, Terje Ranes, Ingrid Viken

Produktionsbolag: The Norwegian Film School

År: 2010

Längd: 25 min

Land: Norge

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 7 eller 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2061843/


Oskar får reda på att han har sex dagar kvar att leva. Detta får den lokala kristna föreningen "Jesusklubben" nys om och skickar ut Inger, en ung kvinna som aspirerar på att få graden av "ängel" bland sina bröder och systrar. För att göra detta måste hon spendera Oskars sista dagar tillsammans med honom. Oskar är inte särskilt pigg på förslaget. Han vill hellre föra sitt eviga krig mot strandens måsar och tala med sin bror genom den gigantiska tuba han byggt på gården.


Tuba Atlantic var en riktigt fin avslutning på samlingen med live action-nominerade. En väldigt surrealistisk liten pärla som både lyckas vara gripande, sorglig och rolig på samma gång. Snudd på högsta betyg.


Betyg: 4+ måsskitar av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards