Direktlänk till inlägg 26 februari 2012

Oscarsgalan 2012: Kortfilmskavalkad del 3 (Time Freak & Tuba Atlantic)

Av Ulf - 26 februari 2012 12:11

   


Lika glad som jag var över att Itunes hade gjort de flesta kortfilmer nominerade till Oscarsgalan tillgängliga, lika irriterad är jag på dem idag. Jag väntade, dumt nog, med att köpa samlingen med animerade kortfilmer eftersom jag hade skaffat allt jag ville ha i samlingen i enskilda inköp tidigare i veckan. Men i samlingen ingick även A Morning Stroll - en film jag inte kan hitta någon annanstans. I morse höjde Itunes priset på samlingen från överkomliga 19 kronor till 89 kronor. Småfult så där på Oscarssöndagen. Nåja, här är de sista två nominerade i live action-kategorin. Jag har en dokumentär kvar att se i eftermiddag, men sen är projekt Oscar 2012 avslutat gällande recensionsdelen. Kolla gärna in min tippning framåt kvällen!


Titel: Time Freak

Regi: Andrew Bowler

Manus: Andrew Bowler

Medverkande: John Conor Brooke, Michael Nathanson, Emilea Wilson

Produktionsbolag: Team Toad

År: 2011

Längd: 11 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen Btl.

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1733689/


Stillman bygger en tidsmaskin men "fastnar" i en tidsloop på grund av hans oförmåga att släppa småsaker nu när han väl kan förändra dem. Nu är det upp till hans polare Evan att lösa problemet.


Time Freak borde ligga precis i linje med vad jag älskar. Det är science fiction, tidsparadoxer och ett ganska smart manus. Ändå känner jag att Bowler inte utnyttjar konceptet tillräckligt mycket. Tidsresor har mycket mer att erbjuda, speciellt med en så här pass rolig premiss. Sevärd, men inte en av de bättre nominerade.


Betyg: 3- let's do the Time Warp again av 5 möjliga




Titel: Tuba Atlantic

Regi: Hallvar Witzø

Manus: Linn-Jeanethe Kyed

Medverkande: Edvard Hægstad, Terje Ranes, Ingrid Viken

Produktionsbolag: The Norwegian Film School

År: 2010

Längd: 25 min

Land: Norge

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 7 eller 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2061843/


Oskar får reda på att han har sex dagar kvar att leva. Detta får den lokala kristna föreningen "Jesusklubben" nys om och skickar ut Inger, en ung kvinna som aspirerar på att få graden av "ängel" bland sina bröder och systrar. För att göra detta måste hon spendera Oskars sista dagar tillsammans med honom. Oskar är inte särskilt pigg på förslaget. Han vill hellre föra sitt eviga krig mot strandens måsar och tala med sin bror genom den gigantiska tuba han byggt på gården.


Tuba Atlantic var en riktigt fin avslutning på samlingen med live action-nominerade. En väldigt surrealistisk liten pärla som både lyckas vara gripande, sorglig och rolig på samma gång. Snudd på högsta betyg.


Betyg: 4+ måsskitar av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards