Alla inlägg den 18 mars 2012

Av Ulf - 18 mars 2012 22:10

 


Regi: Roman Polanski

Manus: Yasmina Reza & Roman Polanski (baserad på Rezas pjäs Le Dieu de carnage)

Medverkande: Kate Winslet, Jodie Foster, Christoph Waltz & John C. Reilly

Produktionsbolag: SBS Productions/Constantin Film Produktion/SPI Film Studio mfl.

År: 2011

Längd: 80 min

Land: Frankrike/Tyskland/Polen/Spanien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1692486/


Föräldrarna i två familjer träffas för att reda ut vad som egentligen hände när sonen i den ena familjen slog en trädgren i huvudet på sonen i den andra familjen. Ett försök att lösa saken på ett civiliserat sätt blir allt mer katastrofartat och frågan är om det egentligen är barnen som har problem?


Jag skulle se en kortfilmsfestival idag men landade i fel salong. Det visade sig vara en lyckoträff för jag vet inte när jag skrattade så här mycket åt en film sist. Yasmina Rezas porträtt av två totalt vedervärdiga föräldrapar är något av det roligaste jag sett på år. De listade skådespelarna är också de enda som medverkar i filmen. Den utspelar sig på en och samma plats, i realtid, i 80 minuter men jag har sällan sett ett så händelsespäckat kammarspel. Det påminner mig om Oscar Wilde i sina bästa stunder med dialog att dö för och skådespelarinsatser långt utöver det vanliga. Av de fyra skådespelarna har tre vunnit Oscars för sina skådespelartalanger och den fjärde (Reilly) har varit nominerad. Då vet man att man har en ganska djup talangpool att ösa ur. Det är svårt att välja en favorit, men om jag ändå skulle göra det skulle det nog ändå bli Christopher Waltz som världens störste cyniker.


På grund av Roman Polanskis juridiska status i USA fick det här bli en europeisk samproduktion. Det är synd eftersom filmen troligen skulle fått än mer uppmärksamhet äv gemene man om den gjorts i USA. Polanaki visar för övrigt upp en mästerlig skådespelarregi som än en gång fastställer hans status som en av de nu levande stora filmregissörerna. Polanski har även medverkat i adaptionen av Rezas pjäs och den väldigt rappa och snabba dialogen är otroligt skön. Framförallt lyckas Polanski och Reza med mycket små medel visa observationer om allt från förhållande och white guilt till manlighetsbilder och människans natur.


Som ni märker är jag helt knockad. Det här måste ni bara se. Humor svart som natten, fantastiska skådespelare och ett manus jag skulle sälja min högra arm för att ha skrivit.


Betyg: 5 smulpajer med oanade konsekvenser av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards