Direktlänk till inlägg 6 april 2012

Verkan

Av Ulf - 6 april 2012 12:03


Författare: Torbjörn Flygt

År: 2004

Sidor: 312

Förlag: Norstedts Förlag

ISBN: 91-1-301341-6


Åklagare Claes Backe har precis flyttat till ett villaområde tillsammans med sin familj när kvarteret börjar plågas av bilinbrott. Backe har däremot mer allvarliga saker att tänka på. Ett uppmärksammat rättsfall tar all hans tid och pressen på jobbet börjar gå ut över familjelivet. Som om inte det vore nog startar grannarna upp en grannsamverkansorganisation som verkar lite för nitiska i sin vilja att göra sitt område säkert.


Sedan jag läste den utmärkta Underdog (2001) visste jag att jag skulle återvända till Torbjörn Flygts böcker förr eller senare. Få samhällsporträtt har gripit tag i mig som nämnda bok och jag hoppades på något liknande i Verkan. Tyvärr blev jag mest uttråkad. Jag tror jag förstår vad Flygt vill beskriva med sina till synes vardagliga trivialiteter som samlas till ett ok över Claes Backes rygg. Kollapsen av en rättsstat, när lagar och förordningar inte längre kan skydda. Saken blir istället den att jag innerligen avskyr karaktären Claes Backe. Han framstår som den gnälligaste, mest kompromisslöse, surgubben jag läst om på ett gott tag.


Resultatet blir att Verkan mest blir en rad händelser som aldrig leder någonstans. Backes utveckling mot slutets vändning förefaller ganska ologisk och mynnar ut i ett "jaha, blir det inte mer?". Språkligt håller Flygt däremot stilen och det är bokens räddande faktor som också fick mig att läsa ut den. Snygga språkvändningar och miljöbeskrivningar är jag inte alltför bortskämd med från svenska författare. En bra bok tycker jag dock inte att det är.


Betyg: 2- pubertalt förbannade åklagare av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards