Direktlänk till inlägg 8 april 2012

Franchise Hell del XXIX: Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III

Av Ulf - 8 april 2012 20:15



Regi: Jeff Burr

Manus: David J. Schow

Medverkande: Kate Hodge, Ken Foree, Viggo Mortensen mfl.

Produktionsbolag: New Line Cinema

År: 1990

Längd: 73 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0099994/


Efter att ha retat upp en bensinmacksföreståndare så pass att han börjat jaga dem med ett hagelgevär flyr Michelle och Ryan ut på Texas småvägar. En bilolycka med en förbipasserande överlevnadstok senare finner de två sig mitt i en skog med en motorsågssvingande galning på jakt efter dem...


Nej, det är inte lönt att ens försöka platsa in den här filmen i någon form av kronologi även om förtexterna vill göra så. Baserat vad som hände i del två är det helt omöjligt att få ihop en enhet av filmerna i serien vid det här laget. Nåväl, trots detta är tredje installationen i den här franchisen en ganska okej rulle. Den är inte lika skrämmande som originalet eller lika utflippad som uppföljaren, men håller sig ändå ganska väl som fristående film.


Skådespelarmässigt är TCM3 ett steg upp från förra filmen men har tyvärr inte alls samma charm som Hopper och kompani hade. Jag är väl inte alltför förtjust i vad manusförfattare Schow har gjort med filmens huvudantagonist, Leatherface, heller. Leatherface ska vara mer än lite tappad bakom en vagn och uppvisa ånger för vad han tvingas göra. I TCM3 är han däremot mest våldsam och uppvisar knappt någon inre konflikt alls. Den som gör bäst ifrån sig är Viggo Mortensen, långt innan han blev kung i Midgård.


Jag brukar inte ha svårt att hitta de oklippta versionerna av filmerna jag recenserar i Franchise Hell. När det gäller TCM3 däremot visade sig det vara lättare sagt än gjort. Min dvd-kopia är 73 minuter lång och är versionen som gavs ut i Sverige och Storbritannien. När en film i sin ursprungsform bara är 85 minuter lång blir de bortklippta minuterna väldigt tydliga. Det gör dessutom att versionen jag såg för den här recensionen är väldigt upphackad (no pun intended) vilket säkert påverkar slutbetyget. Jag kan inte tänka mig att det var tolv minuter av gore som klipptes bort. Om någon har tillgång till den oklippta versionen och vill sälja den, hör av er! 


Sammanfattningsvis är TCM3 en helt okej slasher som troligen skulle vara ett betygssnäpp bättre i sin originalversion. Värd att kolla upp om du är ett fan av TCM.


Betyg: 2+ blingande motorsågar av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards