Alla inlägg den 10 april 2012

Av Ulf - 10 april 2012 22:48



Regi: Kim Henkel

Manus: Kim Henkel

Medverkande: Renée Zellweger, Matthew McConaughey, Robert Jacks mfl.

Produktionsbolag: Genre Pictures/Return Productions/Ultra Muchos Productions

År: 1994

Längd: 95 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0110978/


Det är high school-bal i den lilla staden och ett gräl får Heather att sno dejtens bil för att dumpa både honom och bilen i närmsta dike. Allt går dock inte som hon tänkt sig och Heather får med sina tre fripassagerare försöka hitta en bärgningsbil mitt ute i ingenstans. Samtidigt smyger någon omkring i skogarna och väntar på sin chans...


Legendariskt usel och fram tills för några år sedan i princip omöjlig att få tag i - det är TCM4 i ett nötskal. Som ni kanske märker av rollistan finns här några ganska stora namn. Det var också det som var filmens huvudsakliga problem. Både Matthew McConaughey och Renée Zellweger höll på att slå igenom i Hollywood och speciellt den förstnämnde hade ett antal filmer med mycket högre prestige än den här på gång. Olika överenskommelser mellan bolag gjorde att TCM4 gick på några filmfestivaler för att sedan läggas i malpåse för framtida release. Tre år senare dök de första bootlegkopiorna upp på marknaden men det dröjde fram tills 2007 innan originalversionen till sist kom ut på dvd, då under titeln på postern ovan. Så vad missade skräckfansen? Inte jättemycket.


Legenderna om TCM4:s uselhet är inte överdrivna. Jag har sällan sett sämre skådespel i en film. Alla gör bort sig totalt med undantag för McConaughey som gör en härlig over the top-roll som är komiskt guld i vissa scener. Zellweger... ja, låt oss bara säga att hon har utvecklats lite som skådis sedan den här filmen. Vidare är manus och regi skrattretande uselt och jag menar verkligen skrattretande. Det är också därför jag ändå inte kan ge TCM4 bottenbetyg. De sista 20 minuterna är regisserade som om David Lynch hade torskat på crack, stannat uppe tre veckor, druckit sin vikt i kaffe och fått några psykoser på vägen. Det är, och jag märker att jag använder det här uttrycket mycket angående TCM, total galenskap. Knappast en bra film, men om du vill se något riktigt utflippat, se de sista 20 minuterna. Du kommer garva arslet av dig.


Betyg: 2 vad i helvete såg jag precis? av 5 möjliga






Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards