Alla inlägg den 12 maj 2012

Av Ulf - 12 maj 2012 18:31


Regi: Gary Ross/Suzanne Collins/Billy Ray

Manus: Gary Ross (efter Suzanne Collins roman med samma namn)

Medverkande: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth mfl.

Produktionsbolag: Color Force/Lions Gate/Larger Than Life Productions

År: 2012

Längd: 142 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1392170/


Jepp, jag skriver inte om synopsis. Se föregående recension.


Det är sällan jag lyckas tajma läsning av källmaterial och film på bio så bra med varandra att jag har det förtsnämnda i så pass färskt minne som jag hade med The Hunger Games. Det finns för- och nackdelar med detta, men i fallet med aktuella film tror jag det hjälpte mig att hitta de subtila skillnaderna som skiljer en mycket bra bok från en bra film. Suzanne Collins har själv varit inblandad i adaptionen av sin bok och det är helt klart att det är Collins estetiska vision som syns på skärmen. Det är klassisk retrofuturism blandat med neofascism i arkitektur och sättning av vinklar och kroppsideal. Just dyrkandet av den ungdomliga kroppen (väldigt vanlig i exempelvis Leni Riefenstahls filmer under nazimen) var uppenbar i Collins roman men blir extra tydlig med det visuella medel som film är.


Medan filmen är en fullträff i estetik och teknik finns här dock några aber gällande berättarteknik. Dispositionen jämfört med boken är något ryckig. Bland annat spenderar filmen en väldigt stor del i huvudstaden och med föreberedelserna inför spelen. Nog för dessa är intressanta, men många viktiga karaktärsdrag och karaktärsutveckling får stryka på foten. Resultatet blir att när filmen till slut flyttar in till "spelen" finns det ganska många karaktärsförhållanden som inte fått tillräckligt med tid.


Skådespelarmässigt är Jennifer Lawrence klockren i rollen som Katniss och Josh Hutcherson gör också väldigt bra ifrån sig som Peeta. Den som dock äger de scener han är med i totalt är Woody Harrelson som den nedsupne Haymitch. Han är precis som jag tänkt mig och jag kunde inte be om bättre casting. Bland övriga kända ansikten hittar vi bland annat Lenny Kravitz som stylisten Cinna och Donald Sutherland som bidrar med sin pondus till President Snow.


The Hunger Games är en mycket bra film som hade kunnat vara ännu bättre. Jag rekommenderar den starkt till fans av boken och till fans av bra film. God regi, helt okej manus, bra skådespel och tekniskt briljant genomfört. Good show!


Betyg: 4 what way are you going now, Lenny? av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards