Alla inlägg den 26 augusti 2012

Av Ulf - 26 augusti 2012 23:00

 

Regi: Gregory Wilson

Manus: Daniel Farrands & Philip Nutman (baserad på Jack Ketchums bok med samma namn)

Medverkande: Blythe Auffarth, Daniel Manche, Blance Baker mfl.

Produktionsbolag: Modernciné & Modern Girl Productions

År: 2007

Längd: 91 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0830558/


David Moran, mäklare på Wall Street, minns sin sommar 1958 - en tid som skulle komma att prägla honom resten av livet. När Davids grannar får två nya inneboende lär han känna den äldsta av dessa, en tonårig flicka vid namn Meg. Meg och hennes syster är de enda överlevande från en bilolycka som dödade resten av familjen. Men den väldigt trevande romansen mellan Meg och David får ett abrupt slut när Megs moster, Ruth, har sina egna idéer om uppfostran och bestraffning...


Phew... andas in, andas ut. Det kan behövas efter The Girl Next Door. Det är ytterst sällan jag ser något så här pass magstarkt i allmänhet och från USA i synnerhet. Låt mig varna er redan nu: det här är inte en film för den lättchockerade. Det helvete som Meg får genomlida gör riktigt ont att se och flera gånger satt jag bara och gapade. Med det sagt så är det här en av de bästa thrillers jag sett på år och dar. Fullständigt hänsynslös, som min magsäck blivit päronboll till Mike Tyson och både en psykisk och fysisk pärs att ta sig igenom. Det närmsta jag kan likna den vid är A Serbian Film (2007) men med ett stort undantag: jag bryr mig om karaktärerna i den här filmen. Det gör den sju resor värre.


The Girl Next Door är dock inte bara ett välskrivet manus och chockerande innehåll utan innehåller också väldigt fina skådespelarinsatser (inte minst från Daniel Manche och Blythe Auffarth) och har både ett säreget foto och produktion. Stephen King har jämfört den med filmatiseringen av hans kortroman The Body som i filmens värld kallades Stand By Me (1986) fast med en mörkare ton som genomsyrar hela berättelsen och fotot. Det stämmer väldigt bra. Det ser verkligen ut som den tintade version av amerikanskt 1950-tal som jag älskar. Det här är förortshelvetet på Jorden. Att manuset dessutom är löst baserat på verkliga händelser gör mig bara mer kall inombords. För tittare med starka magar och som inte är rädda om nattsömnen rekommenderas den här filmen. 


Betyg: 5 blåslampor av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards