Direktlänk till inlägg 21 september 2012

FFF 2012 Dag 1: Festivalöl, vampyrer och cystisk fibros

Av Ulf - 21 september 2012 14:21







FFF 2012 Dag 1: Festivalöl, vampyrer och cystisk fibros


Så kom då dagen jag och säkerligen många andra filmfantaster hade väntat på: Fantastisk Film Festival slog upp sina portar för artonde gången. Detta är min första filmfestival som bloggare. Jag har tidigare befunnit mig backstage på både Roskilde- och Hultsfredfestivalerna, men då alltid i sällskap med kollegor jag kände sedan tidigare. Det är det som gör det här så stort för mig - en blogg jag själv startat, drivit och kämpat med har fått åtminstone lite erkännande inom industrin. Att hänga presspasset runt halsen var därför en gåshudsupplevelse. Jag hoppas det blir fler tillfällen att uppleva den känslan med åren. 

 

Invigningsceremonin på Lunds Stadsteater var relativt välbesökt och framförallt mycket trevlig. Jag måste säga att jag blev förvånad och positivt överraskad över det gratis festivalöl som serverades. Det är klart att man ska ha en öl när festivalen blir myndig! Jag vet inte om det var en engångsföreteelse eller om ölen kommer säljas under hela festivalveckan, men prova på om ni ser en flaska. En god 5,4:a från lokalt bryggeri. 

 

 

Mingel och ölpimplande innan ceremonin

 

Inledningsanföranden från högsta höns brukar bli ganska torra historier, men framförallt visade festivalgeneral Johan Barrander var skåpet skulle stå med ett rungande brandtal för cinema fantastique. Det var också en fin touch att tillägna öppningen till den nyligen avlidne filmskaparen Tony Scott. Ceremonins överraskning (för mig i alla fall) var att SFI:s VD Anna Serner var på plats och fick klippa celluloidbandet. Serner poängterade att det är viktigt att det finns film för alla publiker och smaker och även om hon inte själv var så förtjust i skräckfilm såg att det fanns en stark publik för denna och annan genrefilm. Bra där, Anna! Det är så vi vill se en VD för SFI!

 

Inledningsfilmen, Amy Heckerlings Vamps (2012) var en glad överraskning då jag inte väntat mig alltför mycket av den. Alicia Silverstone är tillbaka i rampljuset och spelar tillsammans med Krysten Ritter vampyr med kärleksbekymmer i New York. Det hade lätt kunnat bli riktigt platt och träigt, men Heckerling (även manus) håller en bra distans till ämnet och den ganska smarta humorn känns igen från hennes tidigare verk Clueless  (1995) och high school-klassikern Fast Times At Ridgemont High (1982). Även om filmen i viss mån saknar ordentlig substans var det en rolig öppning på festivalen. Allra bäst var nog ändå Malcolm McDowell i rollen som Vlad Tepes, numera stickningsentusiast, och Sigourney Weaver som vampyrdrottningen Cisserus. Rekommenderas om man vill ha något lättsamt på fredagskvällen som ändå är lite smartare än genomsnittet. 3 av 5 näshångelsscener blir det för Vamps.

 

 

Efter en snabb kaffe på gående fot landade jag på Kino för kvällens andra film, Excision (2012). Filmen föregicks av en spansk kortfilm, Light Friday (2011), som tja... för att citera festivalkatalogen: "En man äter majo-doppade pommes i tv-soffan. Ju mer tv:n hetsar upp honom ju mer frenetiskt äter han." För diggare av gore, inklusive undertecknad, var det här en riktig höjdare. Man såg hur folk riktigt skruvade på sig i salongen - precis den effekt som bra gore ska ha! Jag rekommenderar verkligen Light Friday till alla gorefantaster och för den sakens skull diggare av den italienska vågen.

 

Excision hade jag i princip ingen koll på innan filmen drog igång. Det enda jag visste var att festivalhemsidan visade ett avhugget huvud och att gamla porrskådisen Traci Lords hade en av huvudrollerna. Knappt 90 minuter senare lämnade jag salongen med en klump i magen. Det må inte vara en perfekt film, men jävlar vad drabbande den är i sina bästa stunder! Historien kretsar kring Pauline, en något... excentrisk tonåring med djup fascination för människokroppen. Pauline bor tillsammans med sin religiösa mor (Lords), toffelhjälte till far och sin syster som lider av cystisk fibros. Filmen följer Paulines drömmar om att bli kirurg och hennes unika sätt att se världen på. AnnaLynn McCord är fantastisk i huvudrollen som Pauline och även Lords gör väldigt bra ifrån sig. Listan på intressanta birollsskådisar är inte heller fy skam, med exempelvis John Waters som präst (!) och även här Malcolm MacDowell. Om ni har en stark mage, se Excision, dagens stora överraskning i min bok. 4 av 5 kreativa raggningssätt till Excision.

 


 

Ikväll laddar jag för Cronenbergsk galenskap och spanska varulvar. Bark at the moon!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards