Direktlänk till inlägg 24 september 2012

FFF 2012 Dag 4: Stumma vampyrer och koreanska epos

Av Ulf - 24 september 2012 00:03


FFF 2012 Dag 4: Stumma vampyrer och koreanska epos  


Efter gårdagens missräkning hann jag trots allt med en del idag. Jag mötte upp med två vänner för att gå och se Night of the Living Dead (1968) på duk för första gången i mitt liv. Trots att jag sett den otaliga gånger i allsköns varianter (NOTLD är troligen den film jag äger flest exemplar av. Jag har till och med den hemskt färglagda versionen på VHS någonstans) är det helt klart en film som gör sig bäst i stort format. Romero själv var på plats även idag för att säga några korta ord innan filmen drog igång, till min vän Martins stora glädje. När vi pratade om våra fotoögonblick med Romero kunde vi båda konstatera att trots att vi intervjuade en hel del band och artister under vår tid på en musiktidning så var det först nu som vi kände någon form av nervositet och risk av att bli star struck. För den som inte är fan av skräckfilm är det nog svårt att förstå exakt hur betydelsefulla Romeros filmer var. Det är lite som att träffa Elvis.

 

Även om NOTLD fortfarande är en sevärd film med många klassiska scener märks det att tiden sprungit ifrån den. Jag pratar inte om blod och gore nu utan snarare saker som kontinuitetsklippning och tempo. Vissa skådespelarinsatser är också lite väl överdrivna, men på det hela taget hade jag fortfarande jäkligt kul i fåtöljen. Därav blir det 4 gummitarmar av 5 möjliga till Night of the Living Dead. Och nej, jag kör inte en synopsis på NOTLD. Seriöst, om ni inte känner till handlingen i den rullen undrar jag varför ni läser det här inlägget.

 

 

 

Vännerna följde även med på film nummer två för dagen, Carl Theodor Dreyers stumfilmsklassiker Vampyr (1932). Det är alltid speciellt att se stumfilm på duk, och dagen till ära debuterade Malmö-bandet Death and Vanilla sin nyskrivna originalmusik till verket. Moogsynthen blandades med dova trummor och skorrande basgångar i Lunds Stadsteater. Filmen följer Allan Grey, en resande ung man som är intresserad av det övernaturliga. När han tar in på ett värdshus i en liten stad börjar han misstänka att en vampyr härjar i trakten. Vampyr är något alldeles speciellt. Death and Vanilla borde turnera med sin livemusik till den här filmen - så bra är den. Långa stunder satt jag nästan som i trans medan de  magiska bilderna sköljde över mig. En bioupplevelse utöver det vanliga som jag kommer leva på länge. Det enda som störde helhetsintrycket var damen snett bakom mig som då och då brast ut i konstteoretiska diskussioner med sin vänninna. Det kan jag dock varken klandra filmen eller musiken för. Om ni har chansen att se Vampyr med nämnda livemusik så måste ni ta den! Det är helt klart det häftigaste jag sett hittills på festivalen! 5 lurande skuggor av 5 möjliga till Vampyr.

 

 
Kvällen avslutades med den i princip utsålda visningen av det koreanska krigseposet Mai wei (My Way, 2011). Filmen, delvis inspirerad av sanna händelser, följer de två pojkarna Jun-shik Kim och Tatsuo Hasegawa under Japans ockupation av Korea och fram till andra världskrigets slut. På brokiga vägar lyckas de två alltid stöta ihop under kriget och blir motvilliga vänner i stridigheterna som för dem från Korea till de franska stränderna under D-day. Det låter episkt och det är episkt utav bara helvete! Regissören Je-kyu Kang (även medförfattare till manuset) brassar på för kung och fosterland från första början. Problemet är att även om filmen imponerar rent tekniskt haltar historieberättandet betänkligt på sina ställen. Jag blev helt enkelt mätt på episka slagscener när relationerna mellan karaktärerna blev lite hipp som happ. Om du ser att den ska gå på bio någonstans nära dig är den värd en titt för just de tekniska aspekterna, annars... tja... jag kommer nog inte se om den. 2+ kan vi sluta använda skakig kamera i alla actionscener nu, tack? av 5 möjliga. Innan det koreanska krigsdramat visades kortfilmen My Brother's Keeper (Or How Not To Survive The Apocalypse) (2012). Bror och syster har tagit skydd i en kyrkoruin medan apokalypsen rasar omkring dem. En ganska trevlig kortfilm som jag kände att regissören (Jen Moss, som även introducerade sin film) gärna kunde utvecklat till en lite längre rulle - inte minst när man har undersköna April Pearson att arbeta med! 

 

 

Imorgon kör jag en screener efter jobbet och masar mig sen iväg till Kino för docksöta yrkesmördare. Killing me softly! Just det, fick höra att herr festivalgeneral läser bloggen! Skoj! Kommentera gärna...:) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards