Direktlänk till inlägg 16 december 2012

Odjuret (2012)

Av Ulf - 16 december 2012 22:45

Ingen poster idag. SVT verkar inte tro på det här med marknadsföring.


Regi: Daniel Alfredson

Manus: Björn Paqualin & Johannes Pinter (efter Börge Hellström & Anders Roslunds roman)

Skådespelare: Ola Rapace, Peter Dalle, Philomène Grandin mfl.

Produktionsbolag: SVT

År: 2012

Längd: 100 min

Land: Sverige

Svensk åldersgräns: ?

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2570546/


När Bernt Lund, en ökänd pedofil, rymmer under en fångtransport ser Fredrik och Agnes sin tillvaro krossas. Deras femåriga dotter Maria våldtas och mördas. Polisen sätter igång ett stort spaningsarbete efter Lund med Fredrik hinner först. När han skjuter ihjäl Bernt med sin fars gamla jaktgevär inleds en rättsprocess som får långtgående konsekvenser.


Det är sällan jag ser film på tv nuförtiden. Det är egentligen bara SVT som jag sätter mig ner och kollar på då och då när de kör något jag inte sett. Anledningen är enkel - reklam, eller i SVT:s fall avsaknad av den samma. Lika sällan som jag ser film på tv ser jag svenska kriminaldramer. Jag får krupp bara någon nämner Martin Beck och jag är inte speciellt förtjust i Kurt Wallander heller. Fråga mig därför inte varför jag fick infallet att se Odjuret men jag är glad att jag gjorde det.


Det här är en av de mest välspelade och drabbande svenska filmer jag sett på mycket länge. Det är svårt att göra en gärningsman så vidrig att vi nästan själv vill ha ihjäl honom, men här har man verkligen lyckats. Medan amerikanska tv-serier pumpar ut den ena gärningsmannaserien efter den andra är det detaljer i Gerhard Hoberstorfers porträtt av Bernt Lund som gör hela skillnaden. Jag hoppas att jag prisar rätt skådespelare nu bara. IMDB-sidan ovan är ganska torftig och inkorrekt. Där står bland annat att filmen är gjord i Senegal... Nåja, Hoberstorfer är riktigt jävla obehaglig och det är inte svårt att leva sig in i Fredriks (Ola Rapace) beslut att jaga efter honom med draget vapen. Men sen då? Här brukar de flesta kriminaldramer ta slut med någon moralisk fråga hängande i luften. Vad Odjuret gör är att gå in på djupet bakom själva titeln - vad är egentligen ett "odjur" och när blir vi ett själv? Vad säger lagen och vad säger samhällsmoralen? Är dessa alltid förenliga? Fungerar öga för öga i särskilda fall eller blir alla till slut blinda?


Utan skådespelarna hade den här historien fallit rejält platt. Utöver de redan nämnda gör Peter Dalle bra ifrån sig som utredare men framför Philomène Grandin har några riktigt hjärtskärande scener som Agnes. Tillsammans med mycket bra regi från Alfredson och en nästan 70-talsliknande estetik i kameraarbete och klippning kan jag bara rekommendera den här filmen. Det enda som håller den från toppbetyg är i viss mån ett ryckigt tempo mot slutet. Utan att spoila kan jag bara säga att jag tyckte allmänhetens reaktion på en nyckelhändelse mot filmens sista tredjedel var väldigt over the top. Om du är nattuggla går den igen imorgon natt på SVT1. Leta annars på SVTPlay.


Betyg: 4+ svensk ångest när den är som bäst av 5 möjliga

 
 
Ingen bild

Mike the bike

18 december 2012 03:17

det var iofs inte Gerhard Hoberstorfer som spelade Lund. Han spelade bara någon sorts ledare bland internerna.

Pedofilen Lund spelades av Gustav Deinoff.

 
skitfinkultur

skitfinkultur

18 december 2012 21:19

se där. tackar för rättningen...:)... utan imdb är jag blind! :D

http://skitfinkultur.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

maudmaud

12 mars 2013 23:29

Starkt spelat av Ola Rapace.

 
Ingen bild

MS

12 mars 2013 23:37

Filmen bet sig fast flera dagar efteråt tack vare Ola Rapace skådespelarinsats. Mycket bra spelat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards