Alla inlägg den 11 februari 2013

Av Ulf - 11 februari 2013 22:45


 

 

Regi: Jonas Pate

Manus: Michael Taylor

Skådespelare: Luke Pasqualino, Ben Cotton, Lili Bordán mfl.

Produktionsbolag: David Eick Productions

År: 2012

Längd: 99 min

Land: USA/Kanada

Svensk åldersgräns: Ej satt, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1748706/


Under det första kriget mot cylonerna påbörjar en ung William Adama sin karriär ombord Galactica. Fylld av självförtroende, på gränsen till arrogant, vill kaptenen lära nykomlingen en läxa genom att ge honom ett enkelt transportuppdrag. Efter två dagar in i uppdraget får Adama dock veta att det inte alls är ett rutinuppdrag han är ute på och att personen de transporterar är väldigt viktig för krigsinsatsen.


Nyversionen av Battlestar Galactica (2004 - 2009) var i sina bästa stunder bland det bästa jag sett på en tv-skärm. Den sista säsongen må inte ha varit i klass med de föregående, men det är en av få serier som jag i vuxen ålder har suttit som på nålar för inför nästa avsnitt. Efter den kortlivade spinoffen Caprica (2010) såg framtiden inte alltför ljus ut för franchisen. I slutet av förra året kom dock ett antal 12-minutersklipp direkt på nätet för vad som sades skulle bli en ny serie. Sen blev det tyst. Nu vet vi att det tyvärr inte blir någon serie i traditionell mening. Rykten har gått om en webbaserad tv-serie - den första i sitt slag i den här skalan. Hur det blir med den saken får vi se, men Blood & Chrome är alltså nämnda klipp sammansatta till ett långt pilotavsnitt. 


Trots att jag verkligen älskar nyinspelningen måste jag erkänna att det här inte alls håller samma klass. Visst, den har samma känsla men manuset innehåller så många logiska luckor att jag sluta hålla koll efter ett tag. Rymdstriderna är lika imponerande som innan och designen riktigt bra. Skådespelarna däremot... ja, om vi ska vara snälla så klarar sig Luke Pasqualino ganska okej i rollen som William Adama, men Ben Cotton är den som är bäst i ensemblen. Lili Bordán däremot är riktigt, riktigt usel. Jag undrade om det kunde ha med hennes accent att göra. Hon levererar nämligen sina repliker som någon som inte är van vid det engelska språket. Döm min förvåning när jag läste på IMDB att hon är född och uppvuxen i New York. Visserligen med en ungersk och en fransk förälder, men det finns ingen anledning till att hennes accent ska vara så här övertydlig. Det förstör verkligen för henne och för hennes rollprestation.


Även om det här inte håller samma klass som serien från 2004 är det ändå Battlestar Galactica. Därför kan jag inte såga den här piloten. Den innehåller tillräckligt mycket av det som gjorde föregångaren så fruktansvärt bra att jag i viss mån kan ha förbiseende med bristerna. Sevärd för fansen och för diggare av sci-fi generellt. Ni andra kan säkert hitta mycket bättre saker i genren.


Betyg: 3 spökskepp av 5 möjliga



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards