Direktlänk till inlägg 12 mars 2013

Exam

Av Ulf - 12 mars 2013 21:12

 


Regi: Stuart Hazeldine

Manus: Stuart Hazeldine

Skådespelare: Luke Mably, Jimi Mistry, Chukwudi Iwuji mfl.

Produktionsbolag: Hazeldine Films & Bedlam Productions

År: 2009

Längd: 101 min

Land: Storbritannien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1258197/


Åtta kandidater är kvar till toppjobbet samtliga kämpat för att få. Det sista steget på rekryteringsprocessen är en skriftlig examination med mycket strikta regler. När kandidaterna lämnas för att göra provet märker de snart att det enda de fått är ett blankt papper och en penna. Men vad är frågan de ska besvara?


Jag är svag för den här typen av filmer som bygger på ett enkelt koncept som utvecklas till en komplex, nästan deckarliknande, gåta. Exam är ett bra exempel på att det går att göra riktigt häftig film med små medel. Även om det är en snygg film kan jag inte tänka mig att den kostat särskilt mycket att göra. Allt som används är ett rum, en korridor och nio skådespelare. Då hänger allt på manuset.


Efter ett tag inser tittaren att Exam utspelar sig i en alternativ verklighet eller kanske en nära framtid. Det är ingen spoiler, utan något man inser ganska snabbt när snacket i rummet börjar kretsa kring en mycket otäck pandemi. Jag brukar älska allt som har med science fiction att göra, men här blir det tyvärr manusets svagaste kort. Det hade inte behövts och när sci-fi-delen är en förutsättning för det något röriga slutet hade jag önskat att man skippat det helt.


Skådespelarna är överlag väldigt bra, med Luke Malby i den mest framträdande rollen som en fullblodsnarcissist som kunnat vara brorsa till Jason Bateman. Regin av Hazeldine (även manusförfattare och producent) är bra utan att glänsa, men är absolut inget som stör helheten. Jag rekommenderar Exam till alla som uppskattar en smart thriller där fokus ligger på dialog och gruppdynamik istället för action.


Betyg: 4 mindfucks av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards