Alla inlägg den 4 april 2013

Av Ulf - 4 april 2013 17:45


Regi: Marcus Dunstan

Manus: Marcus Dunstan & Patrick Melton

Skådespelare: Josh Stewart, Emma Fitzpatrick, Lee Tergesen mfl.

Produktionsbolag: LD Entertainment & Fortress Features

År: 2012

Längd: 82 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1748227/

 

Arkin överlevde sin första rond mot seriemördaren som media dubbat till "The Collector" även om han kanske önskar att han inte gjort det. När han lyckas rymma från den låda (ja... en låda) som mördaren hållit honom fången i tror Arkin att allt är över. När dottern till en rik affärsman blir The Collectors nya offer ger affärsmannen dock Arkin ett erbjudande han inte kan tacka nej till - hjälp mitt team att rädda min dotter och döda The Collector.

 

För en knapp månad sedan recenserade jag filmen The Collector (2009) - en film som jag förgäves försökte hitta exakt vad det var jag gillade med. I den här uppföljaren är gialloinslaget i princip helt borta (även om en stor del av handlingen utspelar sig på Hotel Argento...). Också i motsats till den första filmen i serien är det en hel del dialog i The Collection och inte alls samma uppbyggnad av scenerna. Det märkliga är att jag fortfarande famlar efter vad det är som jag gillar med de här rullarna. Förvisso är det gorefester för skräckdiggarna och ganska spännande thrillerinslag för diggare av sådant, men det går tio på dussinet av sådana här filmer. The Collector & The Collection har ett trumfkort - karaktären Arkin.

 

Även om manuset fortfarande har luckor tror jag nämligen att det är karaktärerna som får mig att gilla även den här installationen. Arkin är en jäkligt bra protagonist som i princip hamnar i de här situationerna utan att det är hans fel. Jag kom att tänka på en jämförelse som säkert många rynkar på näsan åt, men de här två filmerna påminner ganska mycket i uppbyggnad om de två första filmerna i Alien-franchisen om än i mycket mindre skala. De första filmerna porträtterar vanliga människor (Ripley/Arkin) i ett isolerat utrymme (Nostromo/ett hus fullt med fällor) som jagas av en mördarmaskin utan motiv (Alien/The Collector). Del två i serierna har fortfarande den vanliga människan, i ett större isolerat utrymme (en koloniutpost/ett hotell) med mer stridsvan (marinkårssoldater/legosoldater) support. Arkin fungerar som Ripley - hans motivation är att återvända för hämnd. Likaså kan båda improvisera och är intelligenta. Jag hoppas verkligen att Dunstan & Melton inser att de har en bra karaktär här och inte låter honom devolvera i nästa uppföljare.

 

Ja, det kommer en uppföljare till och även om slutet i sig var den enda logiska utvecklingen för en fortsatt story önskar jag att de hade satt punkt här. De två filmerna om The Collector är bra underhållning och det borde stanna där. Allt behöver inte bli en franchise. Med tanke på vad herrarna Dunstan & Melton gjort innan är jag tyvärr rädd för att så blir fallet. Med ett tajtare manus än både del 1 och 2 kan det nog bli sevärt ändå - inte minst med tanke på Arkin.

 

Betyg: 3+ dude, om hennes bh kunde öppna en låst låda kan den öppna ett hasplås också av 5 möjliga

 

 


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards