Alla inlägg den 9 april 2013

Av Ulf - 9 april 2013 22:48


Regi: Gareth Evans

Manus: Gareth Evans & Daiwanne Ralie

Medverkande:  Iko Uwais, Sisca JessicaAlex Abbad mfl

Produktionsbolag: Pt. Merantau Films

År: 2009

Längd: 106 min

Land: Indonesien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB:http://www.imdb.com/title/tt1368116/


Förra året recenserade jag den fantastiska indonesiska actionrullen Serbuan Maut (The Raid - Redemption, 2011) där jag fullständigt gick i spinn över bland annat kampsystemet Pencak Silat och hur fruktansvärt snyggt det var. Trots att jag älskade filmen tog det nästan ett år innan jag införskaffade mig Merantau - den andliga föregångaren till tidigare nämnda film. Det är samma team bakom med Gareth Evans i spetsen och Iko Uwais i huvudrollen. Serbuan Maut var väl inte en alltför originell film när det kommer till manus, men säg den actionrulle som är det? Den klarade sig gott och väl på ett vansinnigt tempo och slagsmål på film när det är som bäst. Merantau är i samma skola, men med en lite annan twist.

 

Merantau handlar om den unge Yuda som ska genomföra en resa, en så kallad merantau, till Jakarta för att hitta sin plats i livet. Det tar inte många dagar innan Yuda hamnar mitt i en traffickinghärva som han tänker nysta upp medelst rövsparkande. Det är som sagt inte Shakespeare det här, men det fungerar gott och väl för vad det är. Actionscenerna är otroligt välregisserade och flyter lika fint som i Serbuan Maut. Skillnaden ligger i tempo och intensitet. Merantau tar sin tid för att bygga upp sina fightingscener, nästan som en standoff i en gammal westernfilm. När det funkar blir det riktigt häftigt, men samtidigt kan det göra att filmens tempo dras ned något. Likadant är det med historieberättandet. Merantau är mer karaktärsbaserad än sin uppföljare, men det funkar sådär när karaktärerna inte utforskas särskilt väl.

 

Missförstå mig inte, Merantau är en jäkligt bra actionfilm som slår det mesta som Hollywood gör, men den är inte i samma klass som Serbuan Maut. Med tanke på att jag kallade den för decenniets bästa actionfilm kanske det inte är så konstigt... Nu ser jag fram emot nummer tre i filmserien som kretsar kring Pencak Silat. Det är fortfarande actionfilmens fräschaste trumfkort och ni som gillar fiktiva sparkar bör defintivt kolla upp de här rullarna!

 

Betyg: 4 vad är det med indonesiska småskurkar och namnet Johnny? av 5 möjliga

 

 



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards