Alla inlägg den 3 juni 2013

Av Ulf - 3 juni 2013 15:46



Damn fine cup of coffee del 10: Halvtid och tävling


Mitt projekt om David Lynch har kommit ungefär halvvägs och det är dags för tävlingen jag utlovade en gång för länge, länge sedan. Genom mitt maniska samlande av allting relaterat till Twin Peaks har jag kommit över både det ena och det andra. Det kommer ett inlägg om merchandise och samlande senare i serien. Något jag har tillräckligt mycket av, men som samtidigt är mycket ovanligt, är ovan visade knappar.

 

Historien bakom knapparna är i sig ganska konstig. Jag älskar loppmarknader och speciellt i tonåren åkte jag runt på varenda marknad jag kunde hitta. Oftast var det mest skit som såldes men då och då hittade man guldkorn. De här knapparna (och ett 20-tal likadana) hittades på en loppmarknad i skånska Löberöd sommaren 2001. Först tänkte jag att det visserligen var en kul grej, men knappast att de kunde ha något större samlarvärde. Massproducerade knappar brukar inte ha det. Jag blev därför minst sagt förvånad när det i samma plastficka fanns ett promotionkort taget vid inspelningarna. När jag vände på det stod det mycket riktigt datum kortet var taget, vilket avsnitt det kom ifrån och undertecknat med CBS Studios vattenstämpel.

 

Efter att ha jagat någon på CBS som kunde berätta om knapparna var officiell merchandise eller vad de var lyckades jag till sist få tag i en sekreterare som jobbat där sedan 1985. Hon berättade att knapparna mycket riktigt var tryckta av CBS och att det var ett slags internskämt som alla på stationen sprang omkring med under våren och sommaren 1990. Hur cirka 25 knappar och ett promotionfoto hade hamnat i Sverige hade hon däremot ingen aning om.


Skitfinkultur lottar nu alltså ut tre av dessa knappar. Såvida du inte är släkt med någon som jobbade på CBS omkring 1990 lär detta vara den enda chansen att få tag i dem. Det är ett litet tack till trogna läsare och fans! Eftersom det här är en tävling har jag dock krav på motprestation. Då det här projektet har kommit ungefär halvvägs letar jag efter idéer till ett nytt dito att sätta tänderna i. Jag kommer köra mitt tidigare nämnda mycket, mycket långa projekt och vill ha mindre områden att variera med. Kommentera på det här inlägget med ditt förslag innan 25/6 så är du med om utlottning av knapparna. Lycka till! 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards