Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Ulf - 14 juni 2013 16:06


Regi: Todd Robinson

Manus: Todd Robinson

Medverkande: Ed Harris, David Duchovny, William Fichtner mfl.

Produktionsbolag: Trilogy Entertainment Group & Solar Filmworks

År: 2013

Längd: 98 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1922685/

 

Sovjetunionen, 1968: Demi lever i skuggan av sin far, en väldigt dekorerad ubåtskapten som till och med ska få en av flottans skolor döpt efter sig. Själv har Demi hamnat ute i kylan efter ett ödesdigert beslut under en övning kostade sex besättningsmän livet. Trots sin brist på status i flottan får Demi åter befälet över sin första ubåt. Vid ett patrulluppdrag måste han dock ta med sig två män som ska testa topphemlig utrustning - utrustning som kan kasta världen i krig.

 

Ubåtsfilmer är en av mina favoritsubgenrer (no pun intended) när det gäller thrillers och/eller action. Anledningen är enkel - en så pass begränsad miljö som en ubåt utgör tvingar fram goda skådespelarprestationer och ett manus som fortsätter överraska. Så är i alla fall fallet med ubåtsfilmer som funkar. Ingen film i genren har haft något att sätta emot Wolfgang Petersens mästerverk Das Boot från 1981, men en del har kommit bra nära! Phantoms tillhör skaran som faller precis kort för att vara en utmanare till Petersens epos.

 

Missförstå mig inte, det här är bra underhållning, men den spänning som fanns i exempelvis tidigare nämnda film, eller för den delen The Hunt For Red October (1990), återfinns inte riktigt här. Manuset är okej, skådespelarna är okej, allt är okej, men inte fantastiskt på något sätt. Det som sänker Phantoms (ha!) till en lite lägre nivå är däremot den något märkliga skådespelarduon Harris & Duchovny. Både Harris och Duchovny är duktiga skådespelare var för sig, men de har inte särskilt bra kemi tillsammans. Jag måste dock berömma Todd Robinson för att som amerikansk regissör inte visa Sovjetunionen anno 1968 som ett helvete i rött. Samtidigt försöker han inte gömma svågerpolitiken inom Partiet eller åsiktskontrollen. Robinson ger helt enkelt ett balanserat porträtt av Sovjet - något som vi inte hittar i särskilt många amerikanska filmer. Sen att filmen tydligen ska vara "inspirerad av sanna händelser" ger jag inte så mycket för. Efter diverse sökningar och en ganska gedigen förkunskap om Kalla kriget kan jag inte hitta några som helst betydande likheter med ett verkligt historiskt skeende. Nåja...

 

Phantoms är mer än god underhållning för stunden och om du som mig gillar genren är den väl värd en titt. Själv tackar jag mina sjukintyg att jag slapp göra lumpen. Med min överhörsel hade de troligen satt mig i just en ubåt. Hu...

 

Betyg: 3+ fast slutet behövde lite bearbetning av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards