Alla inlägg den 26 juni 2013

Av Ulf - 26 juni 2013 22:28

Regi: Stephen Sommers

Manus: Stephen Sommers (baserat på Dean Koontz bok med samma namn)

Medverkande: Anton Yelchin, Willem Dafoe, Addison Timlin mfl.

Produktionsbolag: Future Films/Fusion Films/The Sommers Company

År: 2013

Längd: 100 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1767354/

 

Dean Koontz har alltid varit ett sämre alternativ till Stephen King för min del. King brukar anklagas för att snabbskriva kommersiellt gångbara historier utan substans (något som läsare av Skitfinkultur vet att jag inte håller med om) men Koontz lever upp till detta utlåtande. Därför var jag också skeptisk till den här filmen baserad på Koontz bokserie om kocken och mediet (antar jag man får kalla honom) Odd Thomas. Jag måste nog införskaffa mig böckerna nu. 

 

Missförstå mig inte; Odd Thomas är inte ett mästerverk på något vis, men den har tillräckligt många intressanta idéer för att jag ska vilja få reda på vad som händer i resterande delar. Odd Thomas är en helt enkelt en underhållande film, även om den dras med ett antal skavanker som drar ner betyget.

 

Handlingen kretsar kring titelkaraktären, som heter just "Odd" i förnamn. Odd arbetar som kock på en liten diner, men han har en förmåga som gör honom oumbärlig för den lokala polisen. Då och då besöks Odd nämligen av avlidna människor som vill att han ska ställa deras banemän till svars för vad de gjort. Polismästaren i staden känner till Odds förmåga och har efter flertalet tillfällen då Odd haft rätt övertygats om att han talar sanning. Överhuvudtaget har Odd ett ganska bekvämt liv med sitt jobb, sin flickvän Stormy och sin hemliga förmåga. En dag börjar han dock se så kallade "bodachs" överallt. En bodach dyker bara upp där något mycket värre och spektakulärt än ett vanligt mord ska ske... och nu finns de överallt.

 

Det som gör att Odd Thomas funkar är karaktärerna. Titelkaraktären själv, spelad av Anton Yelchin, är en frisk fläkt som killen som inte ser ut som en fotomodell men ändå kan föra sig själv och vara charmig. Yelchins porträtt gör Thomas till en verklighetstrogen person och i kontrast med de fantastiska händelserna han utsätts för blir det en mycket intressant och rolig dynamik. Även Addison Timlin är riktigt bra som Thomas flickvän Stormy och veteranen Willem Dafoe (han dyker upp ofta just nu) gör för en gångs skull en sympatisk roll som stadens polischef. Överlag är Odd Thomas en mycket välspelad film. 

 

Manuset är däremot väldigt brokigt. Dialogen är det inget fel på. Den känns rapp, realistisk och är allt som oftast riktigt rolig. Själva handlingen känns däremot väldigt förutsägbar. Odd Thomas bjuder helt enkelt inte på särskilt många överraskningar eller intressanta vändningar utan det mesta kan räknas ut redan efter en halvtimmes speltid. Manusförfattaren Stephen Sommers är inte direkt känd för välskrivna manus (slå upp honom på IMDB och ni förstår...), men det är också därför som jag vill jämföra med Koontz källmaterial. Jag kan inte fatta att jag ska köpa böcker av en författare jag halvt om halvt hånat sedan jag var tonåring... Nåja, Odd Thomas, är trots sina problem en trevlig bekantskap som hade kunnat bli så mycket mer. Nu ska jag göra ett besök på närmsta nätbokhandel.

 

Betyg: 3+ och ja, jag blev tokkär i Stormy av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards