Alla inlägg den 29 juni 2013

Av Ulf - 29 juni 2013 17:47

 

 

Regi: Josh Trank

Manus: Max Landis

Medverkande: Dane DeHaan, Alex Russell, Michael B. Jordan mfl.

Produktionsbolag: Davis Entertainment & Dune Entertainment

År: 2012

Längd: 89 min (dir. cut)

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1706593/

 

Andrew går sista året på high school men hans blyghet gör att han i stor mån lever genom sin kameralins. När Andrew släpas med på fest av sin kusin Matt gör de båda, tillsammans med skolans mest populäre kille, Steve, en märklig upptäckt ute i skogen. En stor, glänsande kokong av något slag ger de tre vad bara som kan beskrivas som superkrafter. Till en början använder de sina nyvunna krafter till att ställa till med jäkelskap och ha skoj, men efter ett tag tar det roliga en mörkare vändning...

 

Chronicle har legat i min "ska se-hög" sedan i oktober förra året. Visserligen är det en lång tid, men å andra sidan byggs nämnda hög hela tiden på och vissa filmer glöms bort. Chronicle borde jag inte ha förpassat till högens undre del så länge som jag gjorde. Det här är den bästa superhjältefilm jag sett på år, ja, faktiskt en av de bästa jag någonsin sett.

 

Chronicle använder sig av found footage-tekniken som blivit så populär de senaste tio åren, men skillnaden mellan den här rullen och merparten av filmer som använder sig av stilgreppet är att det förhöjer berättelsen snarare än ligger den till last. De fantastiska effekterna ser ännu bättre ut när de sätts i en mer verklighetstrogen avbildning av... tja... verkligheten, än när de skriks ut i 3D. Skillnaden mellan Chronicle och exempelvis gårdagens hemorrojd till film, Olympus Has Fallen (2013), är himmelsvid när det gäller specialeffekter. Ändå kostade Chronicle "bara" 12 miljoner dollar att göra jämfört med nämnda skitfilm budget på 70 miljoner dollar. Det är anmärkningsvärt om något.

 

Samtliga skådespelare gör bra ifrån sig och känns helt naturliga i sina roller. Bäst är Dane DeHaan under de scener som han inte håller i kameran. Eller "håller och håller" - jag vill inte avslöja hur de löst problemet med att få en av huvudkaraktärerna som egentligen borde spendera merparten av filmen utanför bild att vara med så mycket som han är, men det är lika enkelt som genialiskt.

 

Allt ovanstående vore inte värt mycket om manuset inte funkat. Max Landis har mer än sneglat på animeklassikern Akira (1988) när han skrev sitt manus, men det slår aldrig över till att bli en plankning. Det har ryktats om en spelfilmsversion av just Akira så länge jag kan minnas, men jag nöjer mig gott och väl med Chronicle. Det är en klassisk hjältesaga om makt och hur makt korrumperar, men samtidigt så pass jordnära och verklighetstrogen när det gäller karaktärernas reaktioner att det blir något helt unikt. Jag kan inte rekommendera Chronicle nog. Förhoppningsvis blir det bara den här filmen och inga fler. En uppföljare skulle förstöra en hel del av mysteriet.

 

Betyg: 5 apex predators av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards