Alla inlägg den 30 juni 2013

42

Av Ulf - 30 juni 2013 22:53

 

Regi: Brian Helgeland

Manus: Brian Helgeland

Medverkande: Chadwick Boseman, Harrison Ford, Nicole Beharie mfl.

Produktionsbolag: Warner Bros. Pictures & Legendary Pictures

År: 2013

Längd: 128 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0453562/


Det här borde vara en film jag gillar. Sportfilmer har en märklig plats i mitt hjärta. Jag vet att de är formelmässiga (det osannolika laget/spelaren som vinner allt!) men de lyckas ganska ofta spela på mina sentimentala strängar och få mig att uppskatta dem. 42 har allt som en sportfilm bör ha för att vara bra: en osannolik hjälte i Jackie Robinson (den förste svarte spelaren i högsta baseballigan i USA), bra skådespelare och en regissör som gjort en av mina favoritfilmer från 90-talet, L.A Confidential (1997). Dessvärre misslyckas den med att väcka mitt intresse av en enkel anledning - den är så förbannat tråkig.

 

De flesta bra sportfilmer har något som särskiljer dem från den stora massan. I exempelvis Ali (2001) vävdes socialrealism in på ett bra sätt och i Rocky (1976) lyckades regissör John G. Avildsen popularisera vad som senare blivit klyschor inom genren, exempelvis träningsmontage till musik. 42 har verkligen ingenting unikt. Det är riktigt synd, inte minst eftersom det är en mycket kompetent film rent tekniskt och har en säker Oscarsnominering för bästa manliga biroll i Harrison Ford. Ford har god hjälp av Chadwick Boseman i huvudrollen och även resten av ensemblen är mycket bra. 

 

Tyvärr räcker inte det här. 42 är riktigt långsam och glimrar egentligen bara till när Boseman spelar ut riktigt väl och när Ford smider planer. Just det här att lägga "munkavle" på Bosemans karaktär kanske är historiskt korrekt, men det blir inte bra på film. Jag förstår varför han gör vad han gör, men när man ändå tar sig poetiska friheter med annat i filmen kanske man hade kunnat göra Robinson lite mindre lugn och sansad än i verkligheten. Den enda scen där han riktigt ger efter för sin frustration är också filmens bästa. Det är hedersvärt att som människa vara så stark att man kan låta alla förolämpningar rinna av en, men för filmens blir det som att allt agg riktas mot en levande vägg. Samspelet och dramat uteblir och 42 kan inte, hur tekniskt bra den än är, får högre än ett godkänt betyg. Synd.

 

Betyg: 2 filmer i stort behov av lite jävlar anamma av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards