Alla inlägg den 2 juli 2013

Av Ulf - 2 juli 2013 22:34


Regi: Sebastián Cordero

Manus: Philip Gelatt

Medverkande: Sharlto Copley, Embeth Davidtz, Michael Nyqvist mfl.

Produktionsbolag: Wayfare Entertainment & Start Motion Pictures

År: 2013

Längd: 90 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 11 eller 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2051879/

 

Jag brukar säga att "ge mig ett rymdskepp i filmen och jag kan se vad som helst". När det kommer en ny science fiction-film kan du därför ge dig fanken på att jag är först i kön, eller i detta fallet snabb till dropboxen. Till att börja med suckade jag högt åt Europa Report. Ännu en film uppbyggd av found footage? Visserligen var den senaste jag såg bra, men den tillhörde de lysande undantagen. Europa Report visade sig dock vara en helt okej rulle. 

 

Någon gång i en nära framtid är mänskligheten redo att bege sig ut på sin första rymdfärd bortom Månen. Resan går till Jupiters måne Europa för att en gång för alla kunna bekräfta eller avfärda om det finns vatten under månens tjocka islager. Efter några månaders färd går dock något snett och kommunikationerna med Jorden skärs av. Mer än ett år senare återupprättas förbindelsen länge nog för att besättningen ska kunna ladda upp sitt filmade material...

 

De bra sakerna först. Europa Report är en science fiction-film med trovärdig vetenskap. Det går knappast tio på dussinet av dem och jag blir alltid lika glad när jag hittar en sådan film. Av vad jag vet om rymdforskning och rymdfärder verkar scenariot som presenteras i filmen fullständigt möjligt om säg 30 - 40 år.  Många av problemen med "found footage" runtgås också i och med att det allra mesta filmmaterialet kommer från stationära kameror inne i rymdskeppet och inte från en panikslagen blondin som springer genom en mörk skog. Effekterna och designen är även de bra med en underbart vacker vy över Europa som höjdpunkt.

 

Dessvärre håller inte filmen rakt igenom. Det stora problemet är att manuset, trots sina storslagna premisser, inte är särskilt intressant. Det har mycket att göra med bristen på ordentlig karaktärsdynamik. Idédriven science fiction funkar oftast bara om idén är ganska utflippad i mitt tycke. Om den inte är det behövs det en balans mellan starka karaktärer och en stark idé. Karaktärerna i Europa Report är tyvärr ganska tråkiga. Skådespelarna har inte särskilt mycket att arbeta med, annat än möjligtvis Michael Nyqvist. Nyqvist är ännu ett exempel på hur en svensk skådespelare får spela ryss när han kommer till USA. Snälla, rysk och svensk brytning är inte särskilt lika varandra.

 

Europa Report är trots min kritik intressant när den väl träffar rätt. Förvänta dig dock ingen film med snabbt tempo och häftig action. Du bör nog vara intresserad av rymdforskning för att uppskatta den här filmen.

 

Betyg: 3 språkcoacher till Michael Nyqvist nu av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards