Alla inlägg den 4 juli 2013

Av Ulf - 4 juli 2013 16:58


Regi: Zack Snyder

Manus: David S. Goyer

Medverkande: Henry Cavill, Amy Adams, Russell Crowe mfl.

Produktionsbolag: Legendary Pictures/Syncopy/DC Entertainment mfl.

År: 2013

Längd: 143 min

Land: USA/Kanada/Storbritannien

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0770828/


Superhjälteexperten David S. Goyer (seriöst, kolla killens CV!), den grymt överskattade Zack Snyder och Christopher Nolan som verkställande producent? Den där blandningen kan det nog bli något intressant av, tänkte jag. Även om jag är storkonsument av superhjältar har just Superman inte varit någon större favorit rent generellt, även om det finns riktigt bra perioder av serien. När de 143 minuterna hade gått hade jag bjudits på både högt och lågt, men till största del funkar Man Of Steel riktigt bra.

 

Planeten Krypton håller på att gå i bitar och Jor-El skickar sin ende son, Kal-El, till Jorden. Väl där visar det sig snart att Jordens sol ger Kal-El, eller Clark som hans adoptivföräldrar döper honom till, superkrafter. Filmen tar sin början på Krypton och skildrar planetens sönderfall och konflikten mellan Jor-El och militärens befälhavare, general Zod. Zod och hans gäng döms till 300 år i en annan dimension, men när Krypton sprängs bryter de sig ut ur sitt fängelse. Samtidigt, många ljusår därifrån, växer Kal-El upp till en ung man som snart ska göra sitt livs upptäckt.

 

Det är inte ofta som jag och min gode vän, Niklas, brukar vara så oense om en film som vi var om den här. Anledningen att jag tar upp det är de extremt blandade recensionerna som Man Of Steel har fått. Personligen tyckte jag att det var ett fräscht återberättande som inte tyngdes ner av vad karaktären "måste" vara. Vissa saker, exempelvis dubbelidentiteten, har skalats bort nästan helt medan andra har tillkommit. Jag välkomnade dessa förändringar - inte minst eftersom de tog bort många av småsakerna jag aldrig riktigt kunnat komma förbi med serien (exempelvis varför alla i Metropolis är blinda som inte kan se att Clark Kent är Superman), men jag kan förstå den andra sidan också. För att kunna göra något nytt måste vissa saker offras och det är inte alltid som Man Of Steel tar rätt beslut. Framförallt finns det inget av den lek- och retfulla spänningen mellan Superman och Lois Lane. Det gör att filmen långa stunder är ganska humorbefriad. Det här är verkligen Man of Steel med ett mycket starkt fokus på de manliga karaktärerna.

 

Henry Cavill är riktigt bra i huvudrollen, men den som snor showen i alla scener han är med i är Russell Crowe som Jor-El. Manuset är helt okej, även om det trots allt känns som en curtain raiser till nästa film (vilken redan är bekräftad). Eftersom det är en reboot är det nästan lag på att man måste ha en ursprungshistoria och även om Goyer löst detta snyggt drar det ändå ner tempot i berättandet. Här finns också några scener som ligger så långt ifrån vad originalkaraktären står för att jag inte riktigt kan svälja dem. Givetvis måste också Jesussymboliken vara med... Superman är 33 år vid tiden av filmen, han är vår "guide" till en bättre värld och ja, det finns även en symbolisk korsfästelse. Jag börjar bli en smula trött på den bilden...

 

Till syvende och sist är det ändå underhållningsvärdet som är det stora med en superhjältefilm. Här funkar Man Of Steel riktigt bra. Den hade kunnat vara lite kortare, fokuserat mer på karaktärsutveckling och relationer, men jag tillhör helt klart lägret som gillade den.

 

Betyg: 4- och Zod är bara helt underbar av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards