Alla inlägg den 29 januari 2014

Av Ulf - 29 januari 2014 23:15


Regi: Pierre Coffin & Chris Renaud

Manus: Cinco Paul & Ken Daurio

Medverkande: Steve Carell, Kristen Wiig, Benjamin Bratt  mfl.

Produktionsbolag: Illumination Entertainment

År: 2013

Längd: 98 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1690953/

 

Gru, numera föredetta superskurk, försöker anpassa sig familjelivet med tre mer eller mindre vilda döttrar. Som om inte det vore nog blir han snart kidnappad av Anti-Villian Leauge (AVL) som behöver Grus hjälp. Ett topphemligt laboratorium på Antarktis har försvunnit och det är nu upp till Gru och hans partner, den excentriska AVL-agenten Lucy, att gå undercover på ett köpcentrum för att luska ut vilken av affärsinnehavarna som kan ligga bakom stölden.

 

När Despicable Me (2010) kom ut var jag minst sagt skeptisk. Det lät som en typisk superhjälteparodi utan själ, men jisses vad fel jag hade! Filmen blev snabbt en av mina favoriter bland amerikansk animation de senaste tio åren och jag såg verkligen fram emot uppföljaren. Jag måste säga att jag blev lite besviken. Vissa saker, så som the minions större roll, är jättebra, men jag känner att man hade kunnat göra så mycket mer med manuset. Samtidigt finns här scener som fick mig att kikna av skratt. Det är nästan uteslutande scener med the minions.

 

The minions, dessa små, gula och underbara små skapelser, lyckas på något sätt få en sådan bedårande karaktär trots att de i grund och botten är tusen varianter av en och samma figur. De blir ännu roligare om man gillar språk. Deras "minionese" skapades till första filmen som en slags rappakalja, men trots att det är totalt felaktigt rent syntaxmässigt översätts samtliga ord till något i något språk. Det gör att man här och där snappar upp ett ord eller två och blir förvånad när det faktiskt stämmer. Imponerande jobb för bikaraktärer i en animerad barnfilm!

 

Steve Carell gör rösten till Gru även i uppföljaren och gör det riktigt bra. Det kanske är för att Carell är en seriefigur i vanliga fall på film, vad vet jag? Hur som helst är röstskådespelarna bra överlag, men det är Carell och de högpitchade minions som regerar varje scen de är med i.

 

Despicable Me 2 är inte lika bra som första filmen, men är ändå kul. Framförallt måste jag skaffa mig några minions och lära dem minionese. Det kanske är det folk försöker med när de skaffar barn?

 

Betyg: 3+ little, yellow, different av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards