Alla inlägg under januari 2014

Av Ulf - 24 januari 2014 18:45


 

Regi: John Wells

Manus: Tracy Letts (baserad på Letts pjäs med samma namn)

Skådespelare: Meryl Streep, Julia Roberts, Dermot Mulroney mfl.

Produktionsbolag: Jean Doumanian Productions

År: 2013

Längd: 121 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 7 eller 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1322269/

 

När den försupne äkta maken dör finner sig Violet alldeles ensam i världen. Hon lyckas dock få hem alla sina barn och deras respektive till begravningen. Medan Violets pillermissbruk blir allt värre uppdagas sanningar på familjesammankomsten - sanningar som ingen mår bra av att veta.

 

Vill ni se något riktigt, riktigt deprimerande? Se August: Osage County. Det är definitivt ingen munter historia det här utan består främst av riktigt elaka karaktärer som gör tvivelaktiga saker mot varandra. Det kanske är så här pass dysfunktionellt i vissa familjer - vad vet jag? - men när de vuxna barnen som bäst är rädd för sin mor blir det här lite... konstigt. Varför skulle de ens komma hem till begravningen? Violet är en kärring. Det finns inget annat sätt att se det. Samtidigt blev jag som tittare fascinerad. Kunde det bli värre? Ja, det blir konstant värre.

 

Meryl Streeps 18:e (!) Oscarsnominering för rollen som Violet är välförtjänt. Det hade varit enkelt att säga att hon blir nominerad för att det ska så vara, men faktum är att Streep spela skjortan av de flesta även på en dålig dag. Som Violet får hon verkligen spela ut sin inre satmara. Hennes pendlande mellan att vara fullständigt stenad på piller och vara glasklar och knivskarp i sina elaka uttalanden är mästerligt. Likaså gör Julia Roberts, en av de skådespelerskor på Hollywoods A-lista jag tycker sämst om, en riktigt bra roll som dottern Barbara. John Wells, mest känd som tv-producent, har verkligen lyckats med skådespelarregin helt enkelt.

 

Den svagaste aspekten i August: Osage County är manuset, som känns för teatermässigt och uppstyltat. Det finns många goda exempel där pjäser har blivit mycket bra filmer, men nästan en förutsättning för att detta ska lyckas är att pjäsförfattaren lämnar över skrivandet till någon annan. Tracy Lett har haft en aktiv karriär som skådespelare på film och baserade även manuset till Killer Joe (2011) på en av sina teaterstycken. Det han lyckades med där var att hålla en distans till sina egna ord. Det lyckas han inte med i August: Osage County. Det här är en väldigt pratig film som hade kunnat klippas ner en halvtimme utan att viktig karaktärsutveckling gått förlorad. På det hela taget välspelat men tjatigt.

 

Betyg: 3 familjer i upplösningstillstånd av 5 möjliga


ANNONS
Av Ulf - 23 januari 2014 16:30

 

Best Motion Picture

 

American Hustle

Captain Phillips

Dallas Buyers Club

Gravity

Her

Nebraska

Philomena

12 Years A Slave

The Wolf Of Wall Street

 


Best Performance By An Actor In A Leading Role

 

Christian Bale (American Hustle)

Bruce Dern (Nebraska)

Leonardo DiCaprio (The Wolf Of Wall Street)

Chiwetel Ejiofor (12 Years A Slave)

Matthew McConaughey (Dallas Buyers Club)

 

 

Best Performance By An Actress In A Leading Role

 

Amy Adams (American Hustle)

Cate Blanchett (Blue Jasmine)

Sandra Bullock (Gravity)

Judi Dench (Philomena)

Meryl Streep (August: Osage County)

 


Best Performance By An Actor In A Supporting Role

 

Barkhad Abdi (Captain Phillips)

Bradley Cooper (American Hustle)

Michael Fassbender (12 Years A Slave)

Jonah Hill (The Wolf Of Wall Street)

Jared Leto (Dallas Buyers Club)

 

 

Best Performance By An Actress In A Supporting Role


Sally Hawkins (Blue Jasmine)

Jennifer Lawrence (American Hustle)

Lupita Nyong'o (12 Years A Slave)

Julia Roberts (August: Osage County)

June Squibb (Nebraska)

 


Best Achievment In Directing


David O. Russell (American Hustle)

Alfonso Cuarón (Gravity)

Alexander Payne (Nebraska)

Steve McQueen (12 Years A Slave)

Martin Scorsese (The Wolf Of Wall Street)

 

 

Best Original Screenplay


Eric Warren Singer & David O. Russell (American Hustle)

Woody Allen (Blue Jasmine)

Craig Borten & Melisa Wallack (Dallas Buyers Club)

Spike Jonze (Her)

Bob Nelson (Nebraska)

 

 

Best Adapted Screenplay

 

Richard Linklater, Judy Delpy, Ethan Hawke (Before Midnight)

Billy Ray (Captain Phillips)

Steve Coogan & Jeff Pope (Philomena)

John Ridley (12 Years A Slave)

Terence Winter (The Wolf Of Wall Street)

 

 

Best Animated Feature

 

The Croods

Despicable Me 2

Ernest & Celestine

Frozen

The Wind Rises

 

 

Best Foreign Language Film

 

The Broken Circle Breakdown (Belgien)

The Hunt (Danmark)

The Great Beauty (Italien)

The Missing Picture (Kambodja)

Omar (Palestina)

 

 

Best Cinematography

 

The Grandmaster

Gravity

Inside Llewyn Davis

Nebraska

Prisoners

 

 

Best Editing

 

American Hustle

Captain Phillips

Dallas Buyers Club

Gravity

12 Years A Slave

 

 

Best Production Design


American Hustle

Gravity

The Great Gatsby

Her

12 Years A Slave

 

 

Best Costume Design

 

American Hustle

The Great Gatsby

The Grandmaster

The Invisible Woman

12 Years A Slave

 

 

Best Makeup & Hairstyling

 

Dallas Buyers Club

Jackass Presents: Bad Grandpa

The Lone Ranger

 

 

Best Original Score

 

The Book Thief

Gravity

Her

Philomena

Saving Mr. Banks

 

 

Best Original Song

 

"Alone Yet No Alone" (Alone Yet Not Alone)

"Happy" (Despicable Me 2)

"Let It Go" (Frozen)

"The Moon Song" (Her)

"Ordinary Love" (Mandela: Long Walk To Freedom)

 

 

Best Sound Mixing


Captain Phillips

Gravity

The Hobbit: The Desolation Of Smaug

Inside Llewyn Davis

Lone Survivor

 

 

Best Sound Editing

 

All Is Lost

Captain Phillips

Gravity

The Hobbit: The Desolation Of Smaug

Lone Survivor

 

 

Best Visual Effects

 

Gravity

The Hobbit: The Desolation Of Smaug

Iron Man 3

The Lone Ranger

Star Trek: Into Darkness

 

 

Best Documentary, Short

 

CaveDigger

Facing Fear

Karma Has No Walls

The Lady In Number 6: Music Saved My Life

Prison Terminal: The Last Days Of Private Jack Hall

 


Best Documentary, Feature

 

The Act Of Killing

Cutie & The Boxer

Dirty Wars

The Square

20 Feet From Stardom

 

 

Best Short Film, Animated

 

Feral

Get A Horse!

Mr. Hublot

Possessions

Room On A Broom

 

 

Best Short Film, Live Action

 

That Wasn't Me

Just Before Losing Everything

Helium

Do I Have To Take Care Of Everything?

The Voorman Problem

ANNONS
Av Ulf - 21 januari 2014 21:45


 

Regi: Martin Scorsese

Manus: Terence Winter (baserat på Jordan Belforts bok med samma namn)

Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Kyle Chandler mfl.

Produktionsbolag: Red Granite Pictures/Sikelia Productions/Appian Way mfl.

År: 2013

Längd: 180 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0993846/

 

Jordan Belfort, även kallad "The Wolf of Wall Street", lyckas med sin aggressiva affärsstrategi ta en liten aktiemäklarfirma till finansvärldens finrum. Belforts vilda leverne till trots (eller kanske tack vare) lyckas han göra både sig själv och sina partners fruktansvärt rika. Det är bara ett problem - vad de gör är inte direkt lagligt.

 

Martin Scorsese behöver ingen närmre presentation. Som en av världens främsta och mest inflytelserika regissörer blir det mesta han rör vid till guld. Scorsese har på senare år lyckats hitta en frände i Leonardo DiCaprio. Sedan Gangs Of New York (2002) har de båda arbetat tillsammans på samtliga långfilmer förutom Hugo (2011). I The Wolf Of Wall Street har Scorsese lyckats höjda DiCaprio ytterligare ett snäpp. DiCaprio, en riktigt duktig skådespelare redan innan, har alltid mått bra under Scorseses regi och är fullständigt fenomenal som den skrupellöse Jordan Belfort.

 

Även resten av skådespelarna gör riktigt bra ifrån sig, med Jonah Hill som främsta exempel. Det här är nog den första filmen jag sett där Jonah Hill inte spelar just Jonah Hill. Vanligtvis har han ett snällt och lite bortkommet uttryck som vi ska sympatisera med. I The Wolf Of Wall Street lyckas han porträttera ett fullblodsas. Scenen när både DiCaprio och Hill blir stenade bortom all sans på utgången medicin är bland det roligaste jag sett från 2013.

 

Scorseses regi är som alltid mästerlig. Att han har full koll på filmhistorien och populärkultur märks väldigt tydligt på de otaliga subtila referenser han slänger in. Skådespelarregin är även den som sagt fläckfri. Terence Winters manus är fullt med rapp dialog och roliga och utflippade scener. Det är dessvärre också manuset som gör att jag inte kan ge full pott till The Wolf Of Wall Street.

 

Vi verkar ha kommit in i en trend då alla filmer som nomineras till Oscars ska vara fruktansvärt långa. Jag har inget emot lång speltid på en film, men då måste den hålla rakt igenom. Winters tretimmarsepos till manus håller nästan hela vägen, men skulle behöva klippas ner för att bli riktigt tajt. Det är aldrig mindre än intressant, men för att gå från en mycket bra film till en fantastisk kräver mer än bara "intressant". Med en nedklippning till två och en halv timme hade jag kunnat sätta högsta betyg, men ibland fastnar The Wolf Of Wall Street lite i samma hjulspår och det tar tid att ta sig ur dem. Trots denna kritik är det en mycket bra film, som med omklippning hade kunnat bli fantastisk. Greed may not be good, but it's damn entertaining!

 

Betyg: 4+ kapitalistikoner av 5 möjliga

 

 


Av Ulf - 20 januari 2014 15:24

 



Regi: Woody Allen

Manus: Woody Allen

Skådespelare: Cate Blanchett, Alec Baldwin, Sally Hawkins mfl.

Produktionsbolag: Perdido Pictures

År: 2013

Längd: 98 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2334873/

 

Jasmine French förlorar allt när hennes väldigt rike man åker dit för ekonomisk brottslighet. Desperat efter ett ställe att bo tvingas Jasmine flytta till sin syster som hon inte haft någon kontakt med på många år. Tvingad att vänja sig vid ett nytt liv, den här gången som medelklass, påverkar Jasmine allt och alla som kommer i hennes väg.

 

Woody Allen har haft några bra år i följd, vilket är ovanligt för världens mest neurotiske filmskapare. Hans Midnight In Paris (2011) var en av det årets bästa filmer och även In Love With Rome (2012) var över Allens ganska brokiga standard. Om man gör så pass många filmer som Allen är det svårt att hålla en konsekvent kvalitet, men det är sällan som hans filmer är mindre än åtminstone sevärda. Blue Jasmine är en medelfilm för Allen, men den håller ändå högre standard än många andra filmer i samma genre.

 

Cate Blanchett gör en fantastisk roll som Jasmine och Allen har verkligen lyckats skriva en karaktär som känns levande. Det som gör karaktären så bra är hur Jasmine inte är den vanliga filmtropen av halvt om halvt galna kvinnor, utan känns mycket mer trovärdig i sitt uttryck. Hennes sätt att prata med sig själv och vara på gränsen till nervsammanbrott (pun intended) gör att Blanchett är en mycket stark kandidat till Oscarn för bästa kvinnliga huvudroll. Även de andra skådespelarna i filmen är bra, men jag hade inte förväntat mig något annat. Om Allens manus är något varierande i kvalitet är hans regi nästan alltid fläckfri, och det gäller framförallt skådespelarregin. Sally Hawkins är jättebra i rollen som Jasmines syster, Ginger och även de manliga rollerna är välspelade.

 

Det som gör Blue Jasmine till lite av en parentes i Allens filmografi är istället det nämnda manuset. Allen vet hur man skriver karaktärer och få dem att verka trovärdiga, men i hans bästa filmer finns det alltid en underliggande poäng eller kritik av något. Blue Jasmine är egentligen mest fruktansvärda människor som gör fruktansvärda saker mot varandra och inte lär sig något från det. Det gör att filmen faller ganska platt i historieberättandet. Mycket gott hantverk, mycket välspelat, men inte en av Allens bästa.

 

Betyg: 3 kvinnor på gränsen till nervsammanbrott av 5 möjliga

Av Ulf - 18 januari 2014 22:00


 

Regi: Steve McQueen

Manus: John Ridley (baserat på Solomon Northups självbiografi med samma namn)

Skådespelare: Chiwetel EjioforLupita Nyong'o, Michael Fassbender mfl.

Produktionsbolag: Plan B Entertainment/New Regency Pictures/Film4

År: 2013

Längd: 134 min

Land: USA/Storbritannien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2024544/

 

Solomon Northup är en svart man som gjort ett gott liv för sig själv i den tämligen toleranta norra halvan av USA åren innan amerikanska inbördeskriget. När han kontaktas av några resande i underhållningsbranschen för en två veckor lång anställning blir Solomon kidnappad och såld till en slavägare i sydstaterna. Det här är den sanna historien om hans tolv långa år i fångenskap och de människor som delade hans öde.

 

Igår Spike Jonze och idag Steve McQueen. Två favoritregissörer på två dagar gör att det känns som jag sprungit ett känslomässigt marathon. McQueen var senast på tapeten i den sorgligt underskattade Shame (2011) och jag har väntat på hans nästa alster sedan dess. McQueen har en helt egen stil i sin regi. Han gillar att leka med tempot på scener och bygga tilltalande bilder som kameran sen kan stanna på under en längre stund, samtidigt som hans skådespelarregi lyckas få skådespelarna att förmedla extremt starka känslor på ett trovärdigt vis. När han dessutom har med sin ständige fotograf, Sean Bobbitt, bakom kameran skapas ren filmmagi. 12 Years A Slave är tillsammans med Gravity den snyggaste filmen från 2013. Skillnaden med nämnda science fiction-rulle är att Bobbitt använder sig av mer traditionell kamerateknik och åstadkommer nya grepp med den. Det är ett rent tjänstefel att han inte är nominerad till en Oscar för sitt foto.

 

Det vore inte en film av McQueen om den inte hade varit ytterst välspelad också. Chiwetel Ejiofor är otroligt bra i rollen som Solomon och Lupita Nyong'o är likaså fantastisk i sin hyllade biroll. Den som däremot plockar hem priset är enligt mig Michael Fassbender. Fassbender, som gammal favorit hos McQueen, kan spela allt. Han är Magneto, han är sexmissbrukare i New York och här är han en fruktansvärt äcklig slavägare. Det är även fullt av noterbara birollsinnehavare i rollistan, exempelvis Brad Pitt (även producent), Paul Giamatti, Benedict Cumberbatch och Sarah Paulson för att nämna några. Imponerande, minst sagt.

 

McQueens regi och inspirerade skådespelarinsatser till trots hade 12 Years A Slave kunnat bli ett magplask om manuset inte funnits där. Som ett exempel kan man ta Steven Spielbergs bottennapp Amistad (1997) som inte lyckades med att överhuvudtaget säga något nytt eller känslosamt om slaveriets fasor. John Ridleys manus och McQueens regi ryggar inte från något. Det här är en av de mest obehagliga filmer jag sett på mycket länge, och det behöver vara obehagligt och våldsamt. Om filmmakarna ryggat tillbaka för de fasor som folk utsattes för, eller bara slängt in dem i förbifarten, hade filmen inte alls blivit lika drabbande som den är. Tillsammans med Her är det här filmen från 2013 som fått mig att känna mest. Se den.

 

Betyg: 5 solklara femmor och klara Oscarsfavoriter av 5 möjliga


Her

Av Ulf - 17 januari 2014 15:26


 

Regi: Spike Jonze

Manus: Spike Jonze

Skådespelare: Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson, Amy Adams mfl.

Produktionsbolag: Annapurna Pictures

År: 2013

Längd: 126 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, gränsfall mellan 11 och 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1798709/

 

Theodores liv kunde vara roligare. När han inte arbetar på ett företag som skriver andras människors hjärtliga brev befinner han sig i slutet av en utdragen skilsmässa. På nätterna har han opersonligt cybersex med slumpmässiga människor. En dag köper Theo ett nytt operativsystem till sin dator, det så kallade OS1. OS1 är världens första operativsystem med artificiell intelligens, och när Theo installerat programmet döper det sig snabbt till Samantha. Designad för att passa just Theo, men samtidigt vara självlärande, börjar en problematisk situation uppstå - kan man inleda en romans med någon som inte har en fysisk kropp?

 

Spike Jonze är en av mina favoritregissörer och det var med högt ställda förväntningar som jag började se Her. Efteratt ha blivit känslomässigt utkramad i två timmar kan jag bara konstatera att det här är Jonzes bästa film hitintills, en av de allra bästa filmerna från 2013 och kanske till och med den bästa. Det är svårt att skriva om förhållanden och känslor. Det är därför jag avskyr merparten av alla romantiska komedier - de är så förbaskat taffligt skrivna. De kan vara hur söta som helst i sin eskapism, men när det handlar om kärlek vill jag ha något som verkligen känns i maggropen. Det är få filmer som klarar av detta. Oftast blir det platt fall och ett återupprepande av trötta gamla troper.

 

Her är utsökt i sitt historieberättande och om den inte vinner Oscar för bästa manus blir jag genuint ledsen. Som en väldigt dialogtung film har Jonze fått vrida ut och in på sig själv för att få orden att funka utan att kännas platta. När han dessutom lyckas med en allegori över hur artificiell intelligens kan komma att utvecklas i jämförelse med traditionell (läs: kroppslig) intelligens är det fruktansvärt snyggt och ganska subtilt.

 

De flesta scenerna fokuserar på Theo och Samantha. Om en röstroll hade kunnat bli nominerad för en Oscar hade Scarlett Johansson haft den nomineringen som i en liten ask. Hennes röst till Samantha är helt otroligt bra. Johanssons djupa, något raspiga, röst fungerar perfekt och visar hur viktigt verktyg rösten är för en skådespelare. Kemin hon lyckas ha med Joaquin Phoenix (Theo) trots att de inte har en kroppslig scen med varandra är lysande.

 

Det är både märkligt och samtidigt fullkomligt logiskt att 2013 års mest oförglömliga kärlekspar är mellan en man och ett datorprogram med kvinnlig könsidentitet. Vi lever som bekant i en ständigt mer digitaliserad värld och när folk redan har onlineförhållanden med varandra är steget inte särskilt långt till Jonzes vision. Samtidigt är Her en ganska skrämmande framtidsvision där våra interpersonella färdigheter blir allt sämre och personer blir till slit och släng. Jonze skickar en hel del kängor mot framförallt vårt överanvändande av Apples produkter.

 

Sammanfattningsvis är Her den mest känslosamma romantiska film jag sett på många år, samtidigt som den är en vision om vad som kanske kommer hända om några år. Det är en fascinerande, skrämmande, rolig, charmig och framförallt mänsklig film. Science fiction kan användas för att utforska mänsklighet på många olika sätt och det här är bland de finaste exemplen jag stött på.

 

Betyg: 5 ja, jag grät av 5 möjliga


Av Ulf - 16 januari 2014 14:16


Oscarsgalan 2014: Nomineringarna


Sin vana trogen kommer Skitfinkultur recensera alla (eller de jag får tag i) filmer som idag nominerades till årets Oscarsgala. Den 86:e upplagan av världens största firmafest går av stapeln söndagen den 2/3. Fram tills dess ska alla filmer särskådas, vinnartips att ges och ohälsosamt mycket film ses. Listan uppdateras varje torsdag. Då kör vi!


 

Best Motion Picture

 

American Hustle

Captain Phillips

Dallas Buyers Club

Gravity

Her

Nebraska

Philomena

12 Years A Slave

The Wolf Of Wall Street

 


Best Performance By An Actor In A Leading Role

 

Christian Bale (American Hustle)

Bruce Dern (Nebraska)

Leonardo DiCaprio (The Wolf Of Wall Street)

Chiwetel Ejiofor (12 Years A Slave)

Matthew McConaughey (Dallas Buyers Club)

 

 

Best Performance By An Actress In A Leading Role

 

Amy Adams (American Hustle)

Cate Blanchett (Blue Jasmine)

Sandra Bullock (Gravity)

Judi Dench (Philomena)

Meryl Streep (August: Osage County)

 


Best Performance By An Actor In A Supporting Role

 

Barkhad Abdi (Captain Phillips)

Bradley Cooper (American Hustle)

Michael Fassbender (12 Years A Slave)

Jonah Hill (The Wolf Of Wall Street)

Jared Leto (Dallas Buyers Club)

 

 

Best Performance By An Actress In A Supporting Role


Sally Hawkins (Blue Jasmine)

Jennifer Lawrence (American Hustle)

Lupita Nyong'o (12 Years A Slave)

Julia Roberts (August: Osage County)

June Squibb (Nebraska)

 


Best Achievment In Directing


David O. Russell (American Hustle)

Alfonso Cuarón (Gravity)

Alexander Payne (Nebraska)

Steve McQueen (12 Years A Slave)

Martin Scorsese (The Wolf Of Wall Street)

 

 

Best Original Screenplay


Eric Warren Singer & David O. Russell (American Hustle)

Woody Allen (Blue Jasmine)

Craig Borten & Melisa Wallack (Dallas Buyers Club)

Spike Jonze (Her)

Bob Nelson (Nebraska)

 

 

Best Adapted Screenplay

 

Richard Linklater, Judy Delpy, Ethan Hawke (Before Midnight)

Billy Ray (Captain Phillips)

Steve Coogan & Jeff Pope (Philomena)

John Ridley (12 Years A Slave)

Terence Winter (The Wolf Of Wall Street)

 

 

Best Animated Feature

 

The Croods

Despicable Me 2

Ernest & Celestine

Frozen

The Wind Rises

 

 

Best Foreign Language Film

 

The Broken Circle Breakdown (Belgien)

The Hunt (Danmark)

The Great Beauty (Italien)

The Missing Picture (Kambodja)

Omar (Palestina)

 

 

Best Cinematography

 

The Grandmaster

Gravity

Inside Llewyn Davis

Nebraska

Prisoners

 

 

Best Editing

 

American Hustle

Captain Phillips

Dallas Buyers Club

Gravity

12 Years A Slave

 

 

Best Production Design


American Hustle

Gravity

The Great Gatsby

Her

12 Years A Slave

 

 

Best Costume Design

 

American Hustle

The Great Gatsby

The Grandmaster

The Invisible Woman

12 Years A Slave

 

 

Best Makeup & Hairstyling

 

Dallas Buyers Club

Jackass Presents: Bad Grandpa

The Lone Ranger

 

 

Best Original Score

 

The Book Thief

Gravity

Her

Philomena

Saving Mr. Banks

 

 

Best Original Song

 

"Alone Yet No Alone" (Alone Yet Not Alone)

"Happy" (Despicable Me 2)

"Let It Go" (Frozen)

"The Moon Song" (Her)

"Ordinary Love" (Mandela: Long Walk To Freedom)

 

 

Best Sound Mixing


Captain Phillips

Gravity

The Hobbit: The Desolation Of Smaug

Inside Llewyn Davis

Lone Survivor

 

 

Best Sound Editing

 

All Is Lost

Captain Phillips

Gravity

The Hobbit: The Desolation Of Smaug

Lone Survivor

 

 

Best Visual Effects

 

Gravity

The Hobbit: The Desolation Of Smaug

Iron Man 3

The Lone Ranger

Star Trek: Into Darkness

 

 

Best Documentary, Short

 

CaveDigger

Facing Fear

Karma Has No Walls

The Lady In Number 6: Music Saved My Life

Prison Terminal: The Last Days Of Private Jack Hall

 


Best Documentary, Feature

 

The Act Of Killing

Cutie & The Boxer

Dirty Wars

The Square

20 Feet From Stardom

 

 

Best Short Film, Animated

 

Feral

Get A Horse!

Mr. Hublot

Possessions

Room On A Broom

 

 

Best Short Film, Live Action

 

That Wasn't Me

Just Before Losing Everything

Helium

Do I Have To Take Care Of Everything?

The Voorman Problem

Av Ulf - 14 januari 2014 22:45

 


Regi: David O. Russell

Manus: David O. Russell & Eric Singer

Skådespelare: Christian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams mfl.

Produktionsbolag: Atlas Entertainment & Annapurna Pictures

År: 2013

Längd: 138 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, gränsfall mellan 11 och 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1800241/

 

I slutet på 70-talet och början på 80-talet genomförde FBI en operation vid namn Abscam. Målet var att få bukt med den utbredda korruption som statsanställda misstänktes för i New Jersey med omnejd. För att klara av uppdraget rekryterade FBI en dömd svindlare till jobbet att bygga en trovärdig fälla. American Hustle följer löst detta historiska händelseförlopp när vi får stifta bekantskap med svindlaren Irving Rosenfeld och hans liv.

 

David O. Russell stod för förra årets mest överskattade film i och med Silver Linings Playbook (2012, men den blev inte avgudad förrän 2013). Det tråkiga, och i viss mån rentav förolämpande, manuset med "den magiske mentalpatienten" stör mig fortfarande nästan ett år sedan jag såg skiten. Russell återförenar stora delar av teamet bakom nämnda skräpfilm för American Hustle. Även här ser vi Jennifer Lawrence och Bradley Cooper i stora roller och självaste Robert De Niro i en liten roll. Skillnaden mellan American Hustle och Silver Linings Playbook är bara den att den förstnämnda inte bara är välspelad utan också riktigt bra.

 

Christian Bale gör ännu en fantastisk roll och min beundran för den mannen bara växer. De scener han har tillsammans med Jennifer Lawrence och Amy Adams är filmens höjdpunkter. Bale lyckas ha en fantastisk kemi med samtliga andra skådespelare i den här filmen, men fråga värt om hans bästa kemi inte är med just Lawrence. Lawrence, denna gudinna på vita duken, gör ännu ett frivarv i rollen som Irvings fru. Deras scener är bland de roligaste jag sett på film från 2013. Det samma gäller scenerna mellan Amy Adams och Bradley Cooper som ger sexuell frustration ett nytt ansikte.

 

David O. Russell kan helt uppenbart det här med skådespelarregi. Vad han skulle behöva jobba på är manusen. American Hustle är på tok för lång för sitt eget bästa. Tempot saktar ner rejält emellanåt och det känns som att filmen går runt i samma hjulspår då och då. Om American Hustle hade varit en halvtimme kortare hade det varit en av förra årets bästa filmer. Nu blir den "bara" mycket bra.

 

Betyg: 4 Jennifer Lawrence... will you marry me? av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Skitfin kultur med Blogkeen
Följ Skitfin kultur med Bloglovin'

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se