Alla inlägg den 17 april 2014

Av Ulf - 17 april 2014 13:10

                                                  


        



Regi: Henrik Möller

Manus: Henrik Möller & Martin Jirhamn

Medverkande: Lina Sundén, Martin Jirhamn, Jenny Lampa mfl.

Produktionsbolag: Film i Skåne & Simon Möller Film

År: 2014

Längd: 75 min

Land: Sverige

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt3098654/

 

Jenny, på jakt efter någon eller något, börjar arbeta som städerska på en mystisk lagerlokal i Malmö. Snabbt upptäcker Jenny att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Framförallt är det något med ljuset - det tycks tränga in i en och ha eget liv. Vem är den nakne mannen på chefens kontor? Varför får man inte ha mobiltelefoner på sig på arbetsplatsen? Frågorna hopas och Jenny letar efter svar.

 

Jag har börjat använda mig av vad jag kallar för "Henrik Möller-testet". Om jag träffar en ny person visar jag dem någon av Möllers animerade kortfilmer. Om de uppskattar humorn vet jag att vi troligen kommer kunna komma bra överens. Möllers framfart, som den i min mening mest intressanta filmaren i Sverige på många år, har lämnat djupa spår i min bekantskapskrets i form av internskämt och citat. Efter framgångarna med kortfilmen Demonen (2013) långfilmsdebuterar Malmöfilmaren nu med Lokalvårdaren (internationell titel: Feed The Light) som redan har börjat få fina vitsord och bland annat kammat hem pris på H.P Lovecraft Film Festival i Portland. Igår var Sverigepremiären av den färdiga filmen. Och visst märks Lovecraft-influenserna. Som regissören själv säger på Q&A-sessionen efter filmen inspirerades både han och medförfattare Martin Jirhamn av skräckförfattaren. Som film betraktat påminns jag ändå mest om David Lynch. Ni som har läst min blogg (och i synnerhet mitt vilande David Lynch-projekt) vet att det är ett mycket gott omdöme från min sida.

 

Det som framförallt slår mig med Lokalvårdaren är hur jäkla snygg den är. Produktionen har den typiska Möller-stilen, men förädlad. Valet att göra filmen till största delar svartvit fungerar väldigt bra med ljustematiken och lyfter verkligen skuggeffekterna. Det som fick mig att trilla av stolen var dock ljuddesignen. Det är även denna som framförallt får mig att tänka på tidig David Lynch. Mörka, suggestiva ljudmattor med genomträngande ljusa punkter gör filmen till något du ska se med ett bra ljudsystem.

 

Enligt Möller ska filmen ha varit mycket längre från början, och det är här jag har mina mindre invändningar mot den version som visades igår. Jag vill ha mer. Jag behöver inte mer förklaringar eller tolkningar, men filmen skulle förhöjas av att sättas i en tydligare kontext. Exempelvis framgår protagonisten Jennys motivation inte förrän lite väl sent i filmen. Det är klart, det här är en lågbudgetfilm och som sådan är det alltid svårt att få tid och pengar att räcka till, men det är egentligen bara här det märks.

 

Jag tror att Möller är något stort på spåren här. Hans säregna blandning av becksvart humor (se bland annat de tidigare nämnda animerade kortfilmerna) och sätt att se människor på ett sätt som verkar väldigt genuint pekar mot en utveckling som bara verkar gå uppåt. Efter att ha följt hans karriär under några år märks det så mycket han lärt sig och utvecklats. Eller som jag sa till en polare häromdagen: "Jag spår att inom fem år kommer Möller ha blivit upplockad som mentorselev eller liknande hos en erfaren regissör som Cronenberg eller Lynch." Lokalvårdaren gör inte att den uppfattningen sviktar.

 

Betyg: 4 vilande städare av 5 möjliga

 

 

                                                     

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards