Alla inlägg den 23 juli 2014

Av Ulf - 23 juli 2014 11:07


 

Regi: Ben Ketai

Manus: Patrick Doody & Chris Valenziano

Medverkande: Jeff FaheyAshway Lawver, Joey Kern mfl.

Produktionsbolag:  Elevative Entertainment & Revolver Picture Company

År: 2013

Längd: 89 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2991296/


Shannon återvänder hem till den lilla gruvstaden hon växte upp i för att fira sin fars pensionering efter 35 års slit i kolgruvan. Som en del av ett vad går Shannon med på att följa med farsgubben på hans sista dag i gruvan. När grävmaskinen bryter igenom till en gammal tunnel händer det som inte får hända - en större kollaps fångar hela gruvlaget flera hundra meter under ytan. Och frågan är om de är ensamma i mörkret...

 

Det är varmt ute. Det är fruktansvärt, helvetiskt, varmt ute. Därför ser jag nu främst filmer som utspelar sig på kalla platser. Det ger mig en förhoppning om att det finns ett liv efter sommaren. Nåja, jag måste säga att jag gillar den här typen av isolationsskräck. Någon jämförde Beneath med en spökhusfilm. Den har förvisso samma uppbyggnad, men där det i den sistnämnda genren ofta handlar om karaktärernas envishet att inte lämna sitt hus är karaktärerna i Beneath fysiskt oförmögna att göra det. Det ger en extra dimension.

 

Beneath funkar riktigt bra de första 45 minuterna. En presentation av hur modern gruvindustri kan te sig som är förvånansvärt ingående för en skräckfilm och karaktärer som faktiskt känns som arbetskamrater gör att filmen känns mycket lovande. Likaså är manuset helt okej med en tvetydighet om huruvida de fångade är ensamma i mörkret eller inte. Som många liknande filmer vet Beneath dock inte när den ska sluta. Den tidigare tvetydigheten blir allt säkrare och en bihistoria som hade kunnat bli intressant används istället till övernaturligheter som inte riktigt hör hemma. Synd.

 

Trots detta är Beneath en helt okej skräckrulle, om inget annat för att den transporterade mig bort från värmeböljan till en kall gruva. Som ni kanske förstår är det därför som bloggen har varit dåligt uppdaterad. Jag orkar helt enkelt inte titta på film i 35-gradig stillastående luft. Hoppas ni har överseende med det och fortsätter följa Skitfinkultur!

 

Betyg: 3 nästa sommar åker jag till Svalbard av 5 möjliga



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards