Alla inlägg den 15 oktober 2014

Av Ulf - 15 oktober 2014 20:56

 


Regi: Christian E. Christiansen

Manus: Karl Mueller

Medverkande: Alycia Debnam Carey, Jennifer Carpenter, Colm Meaney mfl.

Produktionsbolag: LD Entertainment

År: 2014

Längd: 86 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2290739/


Mary och hennes fyra vänner har levt hela sina liv i det lilla Amish-samhället New Bethlehem. De har alltid varit mer eller mindre lite utanför resten av församlingen och folk viskar bakom deras ryggar. Vad de inte vet är att en profetia säger att på deras 18:e födelsedag kommer en av dem i princip bli Antikrist. När flickorna en efter en börjar dö strax innan sin födelsedag misstänker Mary dock inte övernaturliga makter utan att någon inom församlingen försöker tvinga fram förutsägelsen.

 

En skräckthriller i Amish-miljö med Jennifer Carpenter och Colm Meaney i rollerna? Det var tillräckligt skumt för att jag skulle ignorera 4,7 på IMDB. Where The Devil Hides har också en hel del förtjänster som jag inte hade förväntat mig. Framförallt är det ett förvånansvärt smart manus som ställer oskyldigt religiöst övande mot fanatism. Sen är det ju det där med Colm Meaney också.

 

För er som inte känner till Meaney så är han troligen en av de flitigaste anlitade irländska skådespelarna i biroller. Sitt stora amerikanska genombrott fick han i och med sin roll i Star Trek: The Next Generation (1987 - 1994) som han sedermera repriserade i Star Trek: Deep Space Nine (1993 - 1999). Meaney är också en av mina favoritskådespelare som aldrig fått det där riktigt stora lyftet i karriären. I Where The Devil Hides spelar han församlingens högsta religiösa överhuvud, Äldste Beacon, och han äger varenda scen han är med i. Ingen kan tala osande kristen retorik som en irländare!

 

Manuset, även om det är smartare än genomsnittet, skulle dock behöva en del omarbete. Framförallt är jag kluven till slutet. Å ena sidan gillar den lille hämndlystne djävulen i mig (jag kallar honom Urban) slutklämmen, å andra sidan måste jag erkänna att det gör filmen sämre och tar död på ambivelensen mellan de två sidorna. Det står dock helt klart att det här är en mycket bättre film än sitt rykte. Den första kvarten ger ett tämligen typiskt intryck, men kommer du förbi den är den märkligt engagerande. Lite mer av allt skulle behövts för ett bättre betyg, men för genrefans, absolut.

 

Betyg: 3 spektakulära svanhopp av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards