Alla inlägg den 17 oktober 2014

Av Ulf - 17 oktober 2014 18:34


Twin Peaks återvänder: Mina nerver pallar inte mer!  

 

För lite mer än en vecka sedan kom beskedet att Twin Peaks kommer tillbaka till tv-rutan. Igår kom sen ytterligare en chock - en positiv chock, men ändå en chock: Inför serien kommer Mark Frost, en av seriens upphovsmän, släppa boken The Secret Lives Of Twin Peaks. I en intervju med Rolling Stone berättar Frost att boken har varit ett av hans drömprojekt och att handlingen ska brygga samman de 25 år som gått mellan den första serien och miniserien med premiär 2016. 

 

Det här är inte första gången som serien fått officiella böcker utgivna om sig. I min bokhylla står de tre tidigare officiella verken, The Secret Diary Of Laura Palmer (1990) , The Autobiography of F.B.I Special Agent Dale Cooper: My Life, My Tapes (1990) samt "Diane..." The Twin Peaks Tapes of Agent Cooper (1990). Samtliga är skrivna/inspelade av personer nära produktionen. Den förstnämnda boken, den klart bästa, skrevs av Lynchs dotter Jennifer och de två andra låg Marks bror Scott Frost bakom. Den sistnämnda är ingen bok som sådan utan en ljudbok endast utgiven på kassettband (kommer ni ihåg dem?). Någon gång blir det en recension av samtliga. Nåja, hur som helst gör tillkännagivandet av den nya boken mig väldigt glad. Det har aldrig blivit annat än åtminstone okej när de officiella produkterna kommit ut och jag hyser stora förhoppningar!

 

Boken kommer ut lagom till julhandeln 2015 och kommer publiceras av förlaget Flatiron i USA. Rättigheterna har hitintills sålts till Storbritannien (Pan Macmillan), Finland (Otava), Italien (Mondadorio), Brasilien (Comphania das Letras) samt Tyskland (Kiepenheur & Witsch). Om boken säljs till Sverige tänker jag lobba för att få översättningsjobbet. Som ni kanske vet har jag en bisyssla till mitt vanliga arbete och det är som korrekturläsare samt översättare. Jag har översatt allt från film till tal som skulle hållas vid EU-toppmöten. Den som lever får se, men om något förlag ser det här (hej, för övrigt) och är intresserade av rättigheterna - kontakta mig omgående!

 

Annars har det varit ganska tyst på nyhetsfronten om serien den här veckan. Vissa skådespelare, däribland Michael Horse (Hawk), har i princip bekräftat sin medverkan, men inget är officiellt än. När det blir officiellt läser du det här!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards