Alla inlägg den 26 oktober 2014

Av Ulf - 26 oktober 2014 22:01

 

 

Regi: Jonathan Liebesman

Manus: Josh Appelbaum /André Nemec/Evan Daugherty mfl.

Medverkande: Megan FoxWill Arnett, William Fichtner mfl.

Produktionsbolag: Platinum Dunes/Gama Entertainment Partners/Mednick Productions mfl.

År: 2014

Längd: 101 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1291150/

 

Okej, jag tänker inte ens presentera den här filmens premiss. Om du inte vet vad den här filmen handlar om vet jag inte riktigt hur du läser det här från en grotta utanför Ulan Bator. Hursomhelst, är det här lika illa som jag befarade? Nej, det är faktiskt inte ens hälften så illa.

 

När Michael Bay annonserade att han skulle producera rebooten av mina barndomshjältar gick något sönder inom mig. Jag såg en totalt själlös produkt framför mig som hade mycket lite att göra med de ninjasköldpaddor jag växte upp med. Döm min förvåning när det här inte bara är acceptabelt utan faktiskt till och med ganska bra.

 

Nu ska vi inte slå på alltför stora pukor, det är betoning på "ganska" i den ovanstående meningen. Leonardo, Raphael, Donatello och Michelangelo ser ut som steroida monster mer än de tecknade versionerna av karaktärerna som blev mest kända. Det har irriterat mig ganska mycket innan jag såg filmen, men när jag igår satte mig i soffan för lite sköldpaddskraft insåg jag en sak - en sak som jag inte riktigt vill erkänna: Michael Bay har gjort sitt jobb som producent den här gången. Han har gjort research. Det här ligger nämligen mycket närmre serieoriginalet i design än de tidiga 90-talsvarianterna. Okej, så designen (som jag ärligt talat trodde skulle ta mig helt ur filmen) funkar, men hur är det med resten?

 

Manuset är... tja, det är ett ganska typiskt manus för Turtles. Vi får en bakgrundshistoria till karaktärerna, några schyssta actionscener och förvånansvärt rolig dialog. Om du är bekant med historien sedan innan bjuder inte manuset på några större överraskningar men puttrar på ganska okej. Skådespelarmässigt är det kanske ingen höjdare. Megan Fox kan som vanligt inte spela sig ur en blöt papperspåse, men handen på hjärtat är det rösterna till ninjapaddorna som faktiskt spelar roll. Förutom Johnny Knoxville (av alla människor) som Leonardo är det inga särskilt namnkunniga röstskådespelare man fått tag i utan har främst diverse birollsskådisar i ensemblen. De funkar riktigt bra, måste jag säga och det är dessa röstprestationer som gör hela filmen. Fightingen gör det inte...

 

De gamla filmerna producerades av Golden Harvest - världens största producent av hårdsparkande film från Hong Kong. Den här filmen producerades av Platinum Dunes - mest kända för att smäda diverse klassiska filmserier i sina reboots och remakes. Fightingen blir därefter. För att vara ninjas använder de väldigt lite ninjutsu, kan vi sammanfatta det med. När vi till sist får en längre slagsmålsscen är det mellan en datoranimerad Splinter och en version av Shredder jag valt att kalla för Optimus Shredder. Seriöst, en mech-suit?!

 

Trots avsaknaden av bra fighting, riktigt träigt skådespel från exempelvis Megan Fox och det faktum att det är en reboot som inte egentligen tillför något är TMNT anno 2014 ganska kul. Jag trodde inte jag skulle kunna säga det här seriöst, men jag ser faktiskt i viss mån fram emot uppföljaren. Även en blind Michael Bay hittar väl ibland ett korn.

 

Betyg: 3 men nu är det fem filmer där de inte fått designen på The Foot Clan rätt av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards